شکست بن بست انتخابات افغانستان و تشکیل حکومت مشارکتی تحت عنوان تفتیش صدر در صدی آرا

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با میانجیگری جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و یان کوبیش نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان از شکست بن بست انتخاباتی  کشور خبر دادند و اعلام کردند که صد درصد آرا برای شفافیت انتخابات بازشماری و بازرسی خواهد شد.10482920_10203843452394392_2696919311890951758_n

به گزارش افق  ۴۸ ساعت از ورود  وزیر خارجه امریکا به افغانستان  کذشت  تا در نهایت با چندساعت تاخیر کنفرانس خبری با حضور نماینده سازمان ملل و وزیر خارجه امریکا و دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان  در اخرین ساعت شب امروز شبنه برگزار گردید .

 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شنبه شب در نشست خبری پس از دو روز مذاکرات فشرده اعلام کردند که برای خروج از بن بست انتخابات به توافق رسیدند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست خبری، افغانستان را در شرایط حساس تاریخی توصیف و با تاکید بر لزوم مشروعیت نهادهای افغانستان، گفت: نهادهای افغانستان موظف هستند به اتهام های تقلب و تخلف رسیدگی کنند.

کری با تاکید به اینکه هر دو نامزد متعهد شدند صد درصد آرای ریخته شده به صندوق ها بازرسی و نتیجه رسیدگی به شکایات را بپذیرند، گفت:صندوق ها در مرکز مورد بازرسی قرار خواهند گرفت، صندوق هایی نیز که در ولایات مختلف قرار دارد توسط آیساف و نیروهای افغان به مرکز منتقل خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: این صندوق ها تحت نظارت جامعه جهانی بر اساس پیشنهادهای دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان ˈیوناماˈ با حضور نمایندگان دو ستاد انتخاباتی مطابق با بهترین معیارهای بین المللی بررسی خواهد شد.

کری افزود: این بررسی چندین هفته طول خواهد کشید و یوناما از رییس جمهوری افغانستان خواسته است مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به تعویق بیافتند تا بازرسی آرا انجام شود.

وی گفت: با توجه به لزوم تامین حفظ وحدت ملی ، هر دو کاندیدا توافق کردند نتیجه بازرسی ها را بپذیرند و پیروز انتخابات حکومت وحدت ملی را تشکیل دهد.

عبدالله عبدالله نیز در این نشست خبری با تقدیر از مشارکت مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت به توافق رسیدیم در برنامه ای که از طرف یوناما طرح شده است صد درصد اوراق رای دهی بازشماری شود و این روند چند هفته طول خواهد کشید.

اشرف غنی احمد زی نیز در این نشست خبری با ابراز خشنودی از توافقات انجام شده از حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان خواست با تعویق زمان برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری به روند برگزاری انتخابات شفاف کمک کند.

اشرف غنی احمد زی گفت: صد درصد آرا برای شفافیت انتخابات و مشروعیت دولت آینده بازرسی و بازشماری خواهد شد.

وزیر خارجه امریکا گفت :

۱- تمام آراء انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بازشماری شود.
۲- بازشماری آراء 24 ساعت بعد شروع  شود.
۳- بازشماری آراء با حضور ناظرین بین المللی  و نماینده گان  دو طرف انجام می شود.
۴- برگه های رای دهی از ولایات به کابل توسط آیساف انتقال داده می شود.
۵- بازشماری آراء چندین هفته طول خواهد کشید.
۶ از کرزی خواسته شد تا تاریخ مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان را که قبلا اعلام کرده بود، تغییر دهد.

داکتر عبدالله عبدالله:
۱-توافق ما سیاسی و فنی بود.
۲- صد در صد آراء بازشماری می شود.
۳- ناظرین بین المللی حضور وسیعی خواهند داشت.
۴- هدف ما “تشکیل حکومتی ملی” و “تقویت وحدت افغانستان” است.
داکتر اشرف غنی احمد زی :
۱- بازشماری مجدد صد در صد آراء در دنیا بی سابقه هست، اما با آن هم موافقت کردم.
۲- موافقت ما تاریخی بوده است.
۳- بعد از اعلام نتایج، یک حکومت ملی تشکیل خواهد شد.
۴- از کرزی می خواهم که تا روز تحلیف رئیس جمهور جدید وظایف خود را ادامه دهد.

یان کوبیش:
۱- به داکتر عبدالله و داکتر اشرف غنی تبریک می گویم.
۲- در روزهای گذشته این دو کاندید از خود دولتمردی نشان دادند.
۳- جان کری نقش بارزی در موافقت ها، داشت.
۴- ملل متحد از این پروسه حمایت خود را مجددا اعلام می کند.
۵- از جامعه جهانی می خواهیم تا ناظرین بین المللی خود را دوباره و فورا بفرستند.

* در پایان کنفرانس  داکتر عبدالله  عبدا الله و  داکتراشرف غنی احمد زی، یکدیگر را در آغوش گرفتند.
-وزیر خارجه امریکا و  داکتر عبدالله عبدا لله ،  داکتراشرف غنی  احمد زی  دستان خود را که به موافقت خوبی رسیده اند، بالا گرفتند.

یکی از کاربران  شبکه  اجتماعی   احمد ضیا  می نویسید افغانستان رکورد طولانی ترین اعلام نتایج انتخابات جهان را شکست و در کتاب ” گینس” ثبت شد.
از 16 حمل که انتخابات برگزار شد، 95 روز گذشت، چند روز دیگر طول بکشد، مشخص نیست!

مطالب مرتبط