ایران به دنبال تخریب بند سلما؛ نیروهای محافظتی بیشتر شدند

روشن‌ترین پیام افزایش نیروی محافظتی در بند سلما، متوجه ایران و گروه‌های وفادار به این کشور در زون غرب، این می‌تواند باشد که حکومت افغانستان تهدیدهای احتمالی به این بند را جدی گرفته و در این بخش، رفتار دو دلانه را در پیش نخواهد گرفت.

blank

به نظر می‌رسد که نهادهای امنیتی و استخباراتی هرات، پس از کشته شدن ۱۰ سرباز مسئول تامین امنیت بند سلما به تکاپو افتاده‌اند، چرا که کشته شدن این سربازان در شب نخست عید فطر، ظرفیت‌های این نهادها را با چالش جدی در میان افکار عمومی روبرو کرد.

برخی از ناظران و آگاهان نظامی، از عملکرد ریاست امنیت ملی هرات در امر پیشگیری از این رویداد خونین سخت انتقاد کرده‌اند. این ناظران معتقدند که کشته شدن این سربازان حامل این پیام جدی بود که باید ظرفیت نیروهای امنیتی مستقر در بند سلما افزایش یابد.

داد محمد حریفی، رییس امنیت ملی هرات به خبرگزاری افق گفت: «من به شما اطمینان می‌دهم که وضعیت امنیتی بند سلما، به مراتب از وضعیت امنیتی ادارۀ امنیت ملی هرات بهتر است».

از یک هفته به این سو، پوشش امنیتی ویژه تا ۴۰ کیلومتر بند سلما برای مقابله با تحرکات گروه‌های مخالف مسلح روی دست گرفته‌شده‌ تا نیروهای دولتی به تهدیدات بالقوه در اطراف این بند پاسخ قاطع بدهند.

ناظران بر اوضاع امنیتی هرات به شرط افشا نشدن هویت شان به خبرگزاری افق گفتند، سیاست ایران در قبال افغانستان ازآن‌چه که در جبهه‌ی دیپلماتیک به نظر می‌رسد به مراتب مغلق و پیچیده می‌باشد، چرا که در این اواخر ایران به کمک تسلیحاتی با گروه طالبان به گونه پنهانی و ماهرانه روی آورده‌است و تهران روی برخی از چهره‌های سیاسی و مذهبی در ولایت های زون غرب، در راستای برآورده ساختن منافع‌اش حساب ویژه بازکرده است.

به نظر می‌رسد که کمک تسلیحاتی ایران به گروه طالبان، منتقدانی دو آتشه علیه سیاست‌های این کشور، در ولایت‌های زون غرب رقم زده‌است.

فضل حق احسان، رییس شورای ولایتی غور به خبرگزاری افق گفت، ایران افزون بر کمک تسلیحاتی و مالی به طالبان مسلح می‌خواهد که این گروه را متقاعد سازد که بند سلما در هرات را تخریب نمایند.

در واقع، افزایش نیرو در بند سلما نمایانگر آن است که نهادهای امنیتی و استخباراتی هرات، نسبت به سال‌های گذشته تهدیدات احتمالی به این بند را جدی گرفته‌اند. محمد آصف رحیمی، والی هرات به خبرگزاری افق گفت، دشمن با افزایش دامنه نبردها در تلاش تخریب و مانع شدن از پروژه‌های زیربنایی می‌باشد.

نگرانی‌ها از تخریب بند سلما پس از تحرک مخالفان مسلح در ولسوالی‌های شیندند و چشت ولایت هرات و سقوط ولسوالی تیوره ولایت غور اوج گرفته است. حاجی اسماعیل، باشنده ولسوالی چشت گفت: «من به خاطر تخریب بند سلما نگران هستم چرا که شمار افراد تفنگدار غیر مسئول در ولسوالی ما زیاد شده‌است».

پس از نگرانی جدی حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، درباره روند ساخت بندهای آبی در افغانستان، صف آرایی نرم علیه این کشور در میان باشندگان زون غرب به وضوع دیده می‌شود.

به‌تازگی محمد عارف شاه جهان، والی فراه در یک نشست به شکایت علیه ایران در مجامع بین‌المللی به‌خاطر آن چه که او دخالت در امور داخلی کشور دانسته، پافشاری کرده‌است.

مطالب مرتبط