اعتراض بازرگانان هرات از اخاذی غیر قانونی در گمرک نیمروز

بازرگانان هرات در یک تجمع اعتراضی در ریاست اتاق‌های تجارت و صنایع این ولایت، از اخاذی غیر قانونی در گمرک نیمروز شکایت کرده‌اند.

blank

به گفتۀ این بازرگانان، یک پاسگاه امنیتی به نمایندگی از ادارۀ گمرک ولایت نیمروز، از موترهای باربری هرات در مسیر بزرگ‌راه هرات – کابل در منطقه دلارام به صورت غیر قانونی محصول گمرکی جمع آوری می‌نماید.

«دلارام» شاهراه زرنج را به شاهراه عمومی هرات- کابل، وصل می‌کند.

نجیب الله نیک‌بین، به خبرگزاری افق گفت، تا زمانی که به خواسته‌های مشروع شان در پیوند به متوقف کردن کار این پاسگاه رسیدگی نشود، دست از دادخواهی و اعتراض نخواهند کشید.

آقای نیک‌بین، حکومت را به بی‌پروایی در راستای حل این مشکل متهم می‌سازد و گفت: «تاکنون چندین بار این موضوع را به وزارت مالیه، شورای عالی اقتصادی شریک ساخته‌ایم اما مسئولان ذی‌ربط، کاری در این بخش انجام نداده‌اند».

مسئولان در ادارۀ اتاق‌های تجارت و صنایع هرات، به مقام‌های دولتی هشدار می‌دهند، در صورتی که جلو اخذ محصول گمرکی در نیمروز گرفته نشود؛ دروازه گمرک هرات را مسدود خواهند کرد.

سعد خطیبی، رییس اتاق‌های تجارت و صنایع هرات به خبرگزاری افق گفت: «برخی‌‍ از گروه‌ها در دولت مرکزی در تلاش‌اند تا هرات را در بخش اقتصادی به حاشیه بکشانند و ما به این گروه اخطار می‌دهیم که جلو اقدام‌های غیرقانونی‌شان را از مجراهای قانونی خواهیم گرفت».

در این میان، اداره محلی هرات تعهد می‌سپارد که این خواست بازرگانان را با مسئولان مرکزی در میان می‌گذارد. جیلانی فرهاد، مسئول مطبوعاتی دفتر والی هرات به خبرگزای افق گفت، چندین بار این موضوع را با مسئولان مرکزی در میان گذاشته‌ است.

خواستیم تا در این زمینه، دیدگاه مسئولان در ادارۀ گمرک ولایت نیمروز را داشته‌باشیم، اما با تلاش‌های پیهم موفق به این کار نشدیم.

به اساس گفته‌های بازرگانان هرات، پاسگاه امنیتی در مسیر بزرگ‌راه هرات – قندهار، در منطقه دلارام از سه‌ماه به این سو، از هر موتر باربری ۵۰ تا یک صد هزار افغانی پول اخذ می‌نمایند.

مطالب مرتبط