پنجم اسد، به‌عنوان روز عسل در هرات مسما شد

مسئولان در ادارۀ زراعت و مالداری هرات خواسته‌اند، تا با برپایی این محفل، از کارکرد و دست آوردهای افراد شاغل در بخش زنبورداری، تجلیل نمایند.

blank

آن‌گونه که مسئولان در این اداره می‌گویند، هرات در حال تبدیل شدن به ولایتی است که در آینده نزدیک خواهد توانست تمام نیازمندی‌های زنبورداران ولایت‌های زون غرب را مرفوع بسازد.

عبدالصبور رحمانی، رییس اداره زراعت به خبرگزاری افق گفت، هم اکنون مواد خام برای تولید عسل به ولایت‌های زون غرب صادر می‌شود.

تولیدات عسل هرات، نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و امیدواری‌ها بر این است که با افزایش سطح این تولیدات، بازار عسل در هرات از قبضه کشورهای خارجی آزاد شود.

به گفتۀ رحمانی، سطح تولیدات عسل در سال جاری در ولایت هرات به ۸۰ تن رسیده‌، این در حالی است که سال گذشته تولیدات عسل هرات ۶۰ تن بود.

زنبوداران در این روز، ظاهراً خوشحال به نظر می‌رسند، چرا که امیدوارند تا با برپایی این گونه همایش‌ها و حمایت دولت از کارکردن شان، ظرفیت‌های شان در بخش تولید، پروسس و بسته بندی عسل افزایش یابد.

عبدالخالق خدا دادی، یک تن از زنبورداران به خبرگزاری افق گفت: «هم اکنون عسل در هرات به گونه سنتی تولید می‌شود و اگر دولت همکاری نماید و امکانات مجهز و مدرن در اختیار ما قرار دهد، سطح تولیدات عسل افزایش می‌یابد».

در این میان، زنبورداران هرات، از شهروندان کشور می‌خواهند که به‌جای استفاده از عسل‌های بی‌کیفیت خارجی، از عسل تولیدی هرات استفاده نمایند تا از این طریق سطح تولیدات عسل افزایش یابد.

هادی فانی، یک تن از این زنبورداران گفت: «ما از تمامی شهروندان می‌خواهیم که از تولیدات عسل حمایت نمایند، تا کار ما رونق بیشتری بگیرد و ما بتوانیم شمار کندوهای عسل را افزایش دهیم».

با این وجود، زنبورداری از جمله صنعت‌های شمرده می‌شود که زنان دوشادوش مردان کار کرده می‌توانند، اما نگرانی زنان شاغل در این بخش، تهدیدات امنیتی در ولسوالی‌ها است.

غنچه گل، زنی که از سه سال به این‌سو، در ولسوالی انجیل هرات به تولید عسل روی آورده‌ است، از تهدیدات بلند امنیتی در این ولسوالی شکایت دارد.

او به خبرگزاری افق گفت: «تولید عسل کسب خوبی است و خانواده‌ها می‌توانند که به این کار روی بیاورند اما مشکل ما زنان شاغل این است که در ولسوالی‌ها امنیت خوبی وجود ندارد».

در این میان، ادارۀ محلی هرات از تلاش‌ها در راستای حمایت از تولیدات داخلی به ویژه عسل اطمینان می‌دهد و تاکید دارد نیروهای امنیتی در بخش تامین امنیت زنان شاغل در زنبورداری تلاش می‌نمایند.

جیلانی فرهاد، مسئول مطبوعاتی دفتر والی هرات گفت، ادارۀ محلی در تلاش زمینه سازی فرصت‌ها برای تولیدکنندگان عسل به ویژه زنان می‌باشد.

آمار ادارۀ زراعت نمایانگر این است که به شمار افراد شاغل در صنعت زنبورداری افزوده شده‌، چرا که هم‌اکنون در این ولایت ۱۵۰۰ نفر در ۷۵۰۰ کندو مصروف کار هستند.

مطالب مرتبط