رسانه‌های آمریکایی: ذخایر معدنی افغانستان ترامپ را مجذوب کرده است

نیویارک تایمز گزارش داده است که معدن‌های افغانستان، توجه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را به خود جلب کرده و این موضوع یکی از دلایل نگهداری سربازان آمریکایی در افغانستان است.

blank

این روزنامه مدعی است که مشاوران ترامپ، در مورد استخراج منابع نادر طبیعی افغانستان که برای تولید فناوری‌های جدید استفاده می‌شود، به او مشوره داده‌اند.

افغانستان از محدود کشورهایست که منابع کم‌یاب طبیعی را در خود جا داده و همواره به عنوان فرصت یاهم تهدید، برای افغانستان تعریف شده است.

در گزارش روزنامه نیویارک تایمز، آمده است که مشاوران ترامپ به او گفته اند، افغانستان دارای معادن غنی است که شرکت‌های آمریکایی می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

پیش از این، رییس جمهور غنی و ترامپ در این مورد صحبت کرده اند و برای روشنی بیشتر موضوع، کاخ سفید نماینده‌ی ویژه به افغانستان می‌فرستد.

در همین حال، یک مقام کاخ سفید در این مورد گفته است: منابع معدنی بدون استفاده در افغانستان به ارزش یک تریلیون دالر تخمین شده و ترامپ به عنوان یک تاجر، معادن افغانستان را به عنوان یک پیروزی می‌بیند که می‌تواند اقتصاد افغانستان را تقویت کند، برای آمریکایی‌ها شغل ایجاد کند و جایگاه آمریکا به عنوان رهبر ارزشمند در بازار مواد معدنی کم‌یاب که در حال حاضر توسط چین انحصار شده، ظهور کند.

روزنامه افزوده که استیون فاینرگ، یک میلیاردر آمریکایی که به گونه‌ی غیر رسمی در باره‌ی افغانستان به ترامپ مشوره می‌دهد و مالک شرکت امنیتی «دایناکورپ» است، نیز به معادن افغانستان علاقه‌مند است.

وزارت معادن افغانستان، از جزئیات تمایل آمریکا برای سرمایه‌گذاری در منابع زیر زمینی کشور آگاه نیست، اما از علاقه‌مندی آمریکا در این زمینه استقبال می‌کند.

مطالب مرتبط