گزارش تکاندهنده‌ی جامعه مدنی هلمند؛ 130 مکتب در دهه‌ی دموکراسی بسته بوده است

گزارش تازه‌ی جامعه مدنی ولایت هلمند نشان می‌دهد که در 12 سال گذشته 130 مکتب در این ولایت به صورت کامل بسته بوده  است.

به گزارش افق، به نقل از بیانیه مطبوعاتی جامعه مدنی ولایت هلمند در جنوب کشور در پی بسته بودن 130 باب مکتب در دوازده سال گذشته در این ولایت 1 صد هزار دانش آموز واجد شرایط در اقصا نقاط این ولایت از درس و امور آموزشی محروم بوده و دولت و معارف این ولایت تلاش لازم را برای گشایش این مکاتب انجام نداده است.

بر اساس این گزارش بیشتر این مکاتب که به روی شاگردان بسته بوده در قسمت های شمالی ولایت هلمند در ولسوالی های موسی قلعه، سنگین، نوزاد، کجکی، گرشک، و نیز در ولسوالی های جنوبی این ولایت از جمله ناوه، خانشین، دیشو، مارجه و ناد‌علی موقعیت دارد.

گروه های مخالف مسلح دولت در افغانستان به خصوص طالبان بر این باور اند که در مکاتب کشور مانند هلمند درس های مغایر با دین اسلام آموزش داده می شود و به همین دلیل مخالف رفتن کودکان به مکتب هستند.

از سویی جامعه مدنی هلمند می گوید که تلاش های حکومت در سال های گذشته برای باز کردن دوباره دروازه های مکاتب به روی شاگردان بی فایده بوده زیرا گروه طالبان ساختمان های مکاتب را تخریب کرده و کودکان را از رفتن به مکتب منع کردند.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که در کل این ولایت  252 باب مکتب بر روی دانش آموزان باز بوده ولی بحران استاد مسلکی دامن گیر معارف این ولایت بوده و کمتر از 20 درصد معلمین این ولایت مسلکی بوده و یا از تجربه‌های لازم برخودار بوده است و بیشتر معلمین این مکاتب را هم مولوی‌ها و ملا امامان تشکیل می‌داده است.

جامعه مدنی هلمند اما گفته که وجود فساد اداری در ریاست معارف این ولایت، نبود استادان مسلکی و کمبود مواد درسی در این ولایت باعث شده تا فارغین از مکاتب در امتحان کانکور به دانشگاه‌های کشور راه نیابند.

نهاد‌های مدنی این ولایت از بزرگان قومی و مقام‌های معارف خواسته است با جدی گرفتن این بحران برای بازگشایی مکاتب تلاش کرده و زمینه‌ی تحصیل کودکان این ولایت را فراهم کنند.

ولایت هلمند در جنوب کشور از جمله ولایت های نا امن به شمار می رود که مخالفان مسلح دولت با حضور گسترده در بیشترین مناطق آن مانع رفتن جوانان به مکاتب می شوند.

 

 

مطالب مرتبط