افزایش تولیدات عسل در هرات/ بازار در دست عسل خارجی

زنبورداران ولایت هرات در زون غرب کشور با آنکه از افزایش حاصلات عسل در سال جاری خرسند به نظر می‌رسند، اما می‌گویند که وجود عسل‌های بی‌کیفیت و ارزان ایرانی، آن‌ها را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است.

blank

این زنبورداران دولت را به بی‌پروایی در راستای حمایت از تولیدات داخلی به ویژه عسل متهم می‌سازند و تاکید دارند، در صورتی که جلو ورود عسل‌های بی‌کیفیت ایرانی به بازار هرات گرفته نشود، از میزان تولیدات عسل در این ولایت کاسته خواهد شد.

حاجی ابراهیم، مسئول یکی از فارم‌های زنبورداری در روستای «بادام باغ» ولسوالی انجیل که از سه سال به این‌سو، به پرورش زنبور روی آورده در صحبت به خبرگزاری افق می‌گوید، ۳۰۰ کندوی عسل دارد و امسال نسبت به سال گذشته حاصلات کندوهای عسل افزایش یافته‌ اما واردات عسل‌های بی‌کیفیت ایرانی نیز در بازار افزایش یافته است.

ابراهیم تاکید دارد که حکومت باید جلو ورود عسل‌های بی‌کیفیت را به بازارهای کشور بگیرد. وی تصریح کرد «دولت چی کار می‌کند نمی‌تواند جلو ورود عسل بی‌کیفیت را به شهر هرات بگیرد ما زنبورداران از حکومت جداً می‌خواهیم که از تولیدات داخلی به‌جای تولیدات ایرانی حمایت نماید».

محمود شاه یکی دیگر از زنبورداران در ولسوالی گذره می‌باشد که هم‌اکنون ۴۰۰ کندوی زنبور عسل دارد، وی به خبرگزاری افق می‌گوید، حکومت باید تعرفه‌های گمرکی سنگین به عسل‌های بی‌کیفیت ایرانی وضع نماید.

او تصریح کرد که چندین بار وضع تعرفه‌های گمرکی سنگین را با ادارۀ محلی هرات و مسئولان ادارۀ زراعت در میان گذاشته‌اند اما ظاهراً تاکنون هیچ کاری در این بخش نشده‌است.

محمود شاه گفت: «ما در نشستی که با محمد آصف رحیمی والی پیشین هرات داشتیم از او خواستیم که تعرفه‌های سنگین گمرکی برای تولیدات عسل ایرانی، وضع نماید اما تاکنون دولت هیچ کاری در این بخش نکرده‌است».

در همین حال، مسئولان در ادارۀ امور زراعت هرات از واردات عسل بی‌کیفیت ایرانی به بازارهای هرات ابراز نگرانی می‌نمایند.

عبدالصبور رحمانی، رییس این اداره در صبحت با خبرگزاری افق با آنکه از افزایش ۲۰ درصدی حاصلات عسل در سال جاری خبر می‌دهد اما تاکید دارد که باید جلو ورود عسل‌های بی‌کیفیت ایرانی به کشور گرفته شود.

رحمانی گفت: «واردات عسل بی‌کیفیت ایرانی به دغدغه کلان به زنبورداران مبدل شده‌است و باید در بخش منع ورود این عسل‌ها، مقام ولایت گام‌های عملی بردارد».

در این میان، ادارۀ محلی هرات از تلاش‌ها در راستای حمایت از زنبورداران اطمینان داده‌است. جیلانی فرهاد، مسئول مطبوعاتی دفتر والی هرات به خبرگزاری افق گفته‌است که این خواست زنبورداران هرات را به‌زودی با مسئولان در مرکز کشور در میان خواهد گذاشت.

هم اکنون در بازارهای هرات یک کیلو گرام عسل خالص طبیعی افغانی تا یک هزار افغانی به فروش می‌رسد اما یک کیلو گرام عسل بی‌کیفیت ایرانی تا دو صد افغانی به فروش می‌رسد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بر بنیاد آمار ادارۀ زارعت هرات، هم اکنون سه هزار کشاورز در هرات به شمول زنان به گونه مستقیم و غیر مستقیم از تولیدات عسل بهره می‌برند و بیم آن وجود دارد که در صورت بی‌پروایی حکومت در راستای وضع تعرفه‌های گمرکی سنگین از افراد شاغل در این بخش کاسته شود.

قرار است که ادارۀ زراعت هرات به‌خاطر حمایت از تولیدات عسل، روز پنج‌شنبه هفته جاری را به عنوان روز عسل نام گذاری نماید و در این روز، تولیدات عسل در چندین غرفه به نمایش گذاشته شود.

مطالب مرتبط