کمیته مصئونیت خبرنگاران: حکومت در دادن اطلاعات صادقانه عمل نمی‌کند

کمیته مصئونیت خبرنگاران با نشر گزارشی می‌گوید که خشونت علیه خبرنگاران در شش ماه گذشته، ۳۶ درصد افزایش یافته و حکومت در ارائه‌ی آمار تلفات حوادث تروریستی صادقه عمل نمی‌کند.

blank

نجیب الله شریفی رییس کمیته مصئونیت خبرنگاران در کنفرانس خبری که به مناسبت نشر این گزارش برگزار کرده بود گفت: مطابق ارزیابی ما در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ به تعداد ۱۰ خبرنگار در حمله‎‌ی مستقیم و یا در جریان عملیات گروه طالبان و داعش کشته شده‌اند.

او گفت که مخالفت ایدیالوژیکی طالبان با رسانه‌ها و خبرنگاران نیز باعث برخورد خشونت آمیز از سوی این گروه‌ها می‌شود که درمناطق ناامن و تحت تصرف این گروه‌ محدودیت‌هایی برکار خبرنگاران و رسانه‌ها وضع می‌گردد.

او گفت که طالبان مانع نشر خبرهای صلح، برنامه‌های تفریحی و نیز صدای زنان در رسانه‌ها می‌گردند.

رییس کمیته مصئونیت خبرنگاران گفت که بربنیاد ارزیابی این گزارش از نگاه کمی و آماری همانند گذشته در شش ماه گذشته، بیشترین خشونت علیه خبرنگاران از سوی کسانی صورت گرفته است که به حکومت ارتباط داشته اند.

او گفت که بربنیاد ارزیابی این گزارش از ۷۳ مورد خشونت که در کمیته مصئونیت خبرنگاران به ثبت رسیده عامل ۴۶ درصد آن افراد حکومتی بوده اند.

او گفت که بیشترین آمار خشونت علیه خبرنگاران در کابل و ولایت‌های شمال شرق کابل و کمترین آن در ولایت‌های جنوب شرقی کابل صورت گرفته است.

موارد خشونت با خبرنگاران که در کمیته مصئونیت خبرنگاران به ثبت رسیده است، ۱۰ کشته، ۱۲ زخمی، ۱۹ مورد لت و کوب، ۱۸ مورد توهین، ۵ مورد بازداشت و ۶  مورد برخورد تهدید آمیز  می‌باشد.

رییس کمیته مصئونیت خبرنگاران گفت باوجودی‌که قانون دسترسی به اطلاعات نافذ است اما حکومت در دادن اطلاعات بخصوص در ارائه‌ی آمار تلفات رویدادهای تروریستی صادقانه عمل نمی کند.

تصریح کرد که این مسأله باعث سردرگمی در کار اطلاع رسانی خبرنگاران شده و زمینۀ سو استفاده و تبلیغات طالبان و گروه های مخالف دولت را فراهم می‌کند.

او همچنان گفت که نبود مرکز واحد آمار در دولت باعث گردیده است که تفاوت برجستۀ در آماری که از سوی دولت و نهادهای غیر دولتی ارائه می‌شود بوجود آید.

مطالب مرتبط