انتقال حجاج ولایات حوزه غرب به عربستان آغاز شد

مقام‌های مسئول در هرات گفته اند که انتقال زائران حج فرضی حوزه‌ی غرب افغانستان به گونه مستقیم از میدان هوایی هرات آغاز شده است.

blank

این مقام‌ها می‌گویند که دیروز در نخستین پرواز، زائرین حج ولایت بادغیس، از طریق میدان هوایی هرات عازم عربستان سعودی شدند.

قرار است امسال ۳۹۲۴ تن از زائرین حج از ولایت‌های زون غرب به مراسم حج شرکت نمایند که از این میان، سهم ولایت هرات ۱۷۰۰ نفر گفته شده است.

ادارۀ محلی و ریاست ارشاد حج و اوقاف هرات، از تلاش‌ها در راستای فراهم سازی تسهیلات برای زائران حج اطمینان می‌دهند.

جیلانی فرهاد، مسئول مطبوعاتی دفتر والی هرات به خبرگزاری افق گفت، نخستین پرواز زائرین حج روز گذشته از میدان هوایی هرات آغاز شد.

وی تأکید کرد که تسهیلات لازم در میدان هوایی هرات برای زائران ولایت‌های زون غرب مدنظر گرفته شده است.

با این وجود، زائرین حج در سال گذشته از عملکرد ضعیف وزارت حج و اوقاف در راستای فراهم سازی تسهیلات لازم ناراض هستند.

این زائران مدعی‌اند که سال گذشته در جریان سفرشان به عربستان سعودی، افزون بر نبود مکان بود و باش مناسب با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

جلیل احمد ناصری، یکی از زائران حج در سال گذشته به خبرگزاری افق گفت: «سال گذشته برای حاجیان هرات امکانات کم بود و ما با مشکلاتی در بخش به جای آوردن مراسم حج، مکان بود و باش، خدمات صحی و کمبود معلم راهنما مواجه بودیم».

در این میان، سید عبدالواحد آثمی، رییس ادارۀ حج اوقاف هرات در صبحت با خبرگزاری افق، این انتقادها را نپذیرفت و تاکید کرد که سال گذشته تسهیلات برای زائران حج به تناسب ولایت‌های دیگر مناسب‌تر بوده‌است.

آقای آثمی گفت: «سال گذشته برای حاجیان هرات در نزدیکی منا، عرفات و مذلفه ساختمان اجاره شده بود و امسال هم زائران حج می‌توانند به این ساختمان بروند و از تمام امکانات این ساختمان استفاده نمایند».

آثمی تصریح کرد که در سال جاری هزینه مصرف هر زائر حج به عربستان سعودی، ۲۵۵۰ دالر آمریکایی می‌باشد که به تناسب سال گذشته ۳۰ دالر کاهش یافته است.

به گفته او، ۳۷ آموزگار برای آموزش و راهنمایی زائران حج از هرات به عربستان سعودی اعزام می‌شوند.

به اساس گفته‌های مسئولان در ریاست حج اوقاف هرات، به دلیل دیر رسیدن پاسپورت‌های زائران حج از کابل، پرواز زائران حج هرات، از روز پنج شنبه همین هفته آغاز می‌شود.

مطالب مرتبط