افزایش تلفات نیروهای افغان در حملات هوایی ناتو؛ «غنی اعتراض نمی‌کند»

حملات هوایی نیروهای ناتو در افغانستان و تبعات منفی آن که گرفتن جان نظامیان و شهروندان افغان است، افزایش یافته است. حملات که با طیاره‌های فوق مدرن و تجهیزات پیش‌رفته نظامی غربی انجام می‌شود.

blank

در یک هفته اخیر حملات ناتو بر مواضع نظامیان و غیر نظامیان در نقاط مختلف کشور شدت گرفته‌است.

بعد از حمله هواپیماهای نظامی آمریکا در هلمند که در آن ۱۲ پلیس کشته شد این‌بار این سریال در ولایت شرقی ننگرهار تکرار شده است.

مقامات محلی و شاهدان عینی در ولایت ننگرهار به رسانه‌ها گفته‌اند، در اثر حمله طیاره‌های بی سرنشین نیروهای خارجی بر یک منزل مسکونی در منطقه مریز ولسوالی هسکه مینه که در آن مراسم فاتحه برگزار شده بود، شماری از افراد غیر نظامی کشته و زخمی شده‌اند.

ریاست صحت عامه ننگرهار اعلام کرده‌است که از محل حمله خارجی‌ها ۸ فرد زخمی، به شفاخانه مرکزی جلال‌آباد منتقل شده‌اند که در این میان دو زن و ۵ کودک نیز شامل اند.

دفتر مطبوعاتی ناتو در افغانستان،ادعای کشته و زخمی شدن افراد غیر نظامی در این حمله را رد کرده‌است.

حملات هوایی نظامیان خارجی در کشور و کشتار غیر نظامیان در طول‌ سال‌های حضور این نیروها در افغانستان سابقه دور و دراز دارد و پرونده‌ی اکثر این حملات با یک بیانیه‌ی دفتر نیروهای حمایت قاطع بسته شده است.

وحید مژده کارشناس سیاسی و نظامی در کابل می‌گوید:  ما از آغاز حضور نیروهای خارجی در افغانستان شاهد هدف قرار دادن غیر نظامیان از سوی این‌ها بوده‌ایم. این‌ها مراسم‌های شادی و عزای مردم را بارها هدف قرار داد‌ه‌اند. در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی حملات کاهش یافته بود چون آقای کرزی از این‌ها انتقاد می‌کرد.

به گفته آقای مژده رئیس جمهور غنی خود را مکلف نمی‌داند به عمل‌کرد منفی نیروهای خارجی‌ درکشور اعتراض کند، همین مسئله سبب شده‌است که امریکایی‌ها با بی دقتی حملات هوایی شان‌را ادامه ‌دهند.

«ما دیدیم که در منطقه هسکه مینه ننگرهار که در آن یک مجلس عزاداری جریان داشت این‌ها به آن‌جا حمله کردند و مردم غیر نظامی را کشتند این‌ها ادعا کردند که از داخل مردم عزادار بسوی نیروهای دولتی شلیک صورت گرفته این‌ها به یک نحوی می‌خواهند بگویند که نیرهای خارجی گناه‌کار نیستند.»

به گفته آقای مژده وقتی اعتراضی نباشد و هیئت‌های که برای تحقیق این گونه موارد تعیین می‌شوند  نتیجه تحقیق بدون نتیجه پایان می‌یابد این مسئله نشان می‌دهد که خون افغان‌ها بی‌ارزش‌تر از گذشته شده‌است.

چند روز پیش هواپیماهای نظامی امریکایی به اشتباه یک واحد پلیس کشور را در  ولایت نا آرام هلمند در جنوب کشور هدف قرار داده بود که در نتیجه ۱۲ پلیس کشته شدند.

حمله هوایی آمریکایی‌ها در هلمند زمانی رخ داده‌است که نیروهای نظامی کشور سرگرم نبرد با مخالفین دولت بودند.

چند هفته پیش نیز در حمله هوایی آمریکایی ۲ پلیس افغان به اشتباه کشته شدند.

در همین حال عبدالله عبدالله رییس اجرائیه کشور امروز در نشست شورای وزیران گفته است که حمله هوایی نیروهای ناتو بر سربازان پولیس، اشتباهی بود که نباید اتفاق می‌افتاد.

آقای عبدالله همچنین می‌گوید که هیئتی برای بررسی چگونگی این حمله، کارش را آغاز کرده است و به زودی زاویه‌های پنهان این رویداد روشن می‌شود.

در یک سال اخیر تلفات غیر نظامیان در حملات ناتو و انتحاری طالبان در کشور ۱۵ درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته‌است.

در گزارش تازه سازمان سازمان ملل متحد آمده است که در شش ماه نخست سال روان، ۱۶۶۲ تن جان باخته اند.

مطالب مرتبط