پس از یکسال کشمکش ارگ و جنبش روشنایی وارد گفتگو شد

اعضای شورای عالی جنبش روشنایی شام گذشته در ارگ ریاست جمهوری با محمد اشرف غنی دیدار کرد. تجلیل از قربانیان جنبش روشنایی در ارگ ریاست جمهوری و تشکیل کمیته‌ای بررسی در مورد انتقال خط برق ۵۰۰ کیلوولت توتاب از نتایج این نشست می‌باشد.

blank

ریاست جمهوری خبرداده است که اعضای شورای عالی جنبش روشنایی شام گذشته در ارگ ریاست جمهوری، در حالی که سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و محمد حنیف اتمر مشاور امنیتی رییس جمهور شرکت داشته اند با رییس جمهور غنی دیدار و گفتگو کرده اند.

بربنیاد خبرنامه ریاست جمهوری در این دیدار احمد بهزاد به نمایندگی از اعضای شورای عالی جنبش روشنایی صحبت کرده و گفته است که از نیت رییس جمهور در مورد توسعه‌ی مناطق مرکز آشناست و جنبش روشنایی  حاضر به گفتگو است.

در خبرنامه گفته شده که سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری گفته است که تلاش‌های حکومت برای توسعه مناطق مرکزی کشور جریان دارد.

شورای عالی جنبش روشنایی نیز گزارشی از این جلسه را به نشر رسانده و در آن گفته شده که آنها پس از طرح مذاکره از سوی ریاست جمهوری تظاهراتی که قرار بوده امروز برگزار شود را ملغا کرده و با رییس جمهوری حاضر به صحبت شده اند.

در این گزارش گفته شده که احمد بهزاد از اعضای ارشد این شورا گفته است:« جنبش روشنایی به عنوان یک جریان ریشه دار مدنی و خشونت پرهیز در پی‌دستیابی به عدالت، رفع تبعیض، تامین منافع ملی و تحقق اصلاحات در عرصه‌های مختلف است. وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور که بر وجود تبعیض های برجای مانده از گذشته در افغانستان انگشت انتقاد گذاشته است، یادآور شد نیروی جوان، تحصیلکرده و نخبه ای جامعه که جنبش روشنایی را ایجاد کرده و برپای مطالبه آن ایستاده است از این رویکرد استقبال می کند و این جنبش به پایان عصر تبعیض، باج گیری، امتیاز طلبی های فردی یا حزبی و تحقق دولت داری مدرن بر اساس برابری حقوق شهروندی می‌اندیشد. عضو شورای عالی مردمی تاکید کرد جنبش روشنایی باور دارد که با تامین مطالبه مشروع و معقول این جنبش می توان به ترمیم و بهبود مناسبات میان مردم و نظام اندیشید و در یک تعامل سازنده میان مردم و حکومت بر چالش های انبوه فایق آمد.»

همچنان در گزارش شورای عالی جنبش روشنایی گفته شده که رییس جمهور از آمادگی جنبش روشنایی برای مذاکره استقبال نموده است.

رییس جمهور از فاجعه ۲ اسد به عنوان فاجعه‌ی قرن ۲۱ یاد کرده و گفته است کمیسیونی را تشکیل می‌دهد که از قربانیان جنبش روشنایی در ارگ، تجلیل گردد.

در خبرنامه ریاست جمهوری گفته شده است که رییس جمهور گفته است که برای توسعه مناطق مرکزی بحث‌های اساسی صورت گیرد و برنامه بهسازی دشت برچی تحت کار است.

همچنان رییس جمهور گفته است که یک کمیته تخنیکی ایجاد شده و برق بامیان را مورد بررسی قرار دهد.

اما در گزارش شورای عالی جنبش روشنایی چنین آمده : «رئیس جمهور در رابطه به خواست جنبش روشنایی و اختلاف نظر بر سر مسیر لین برق وارداتی ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان گفت: شرایط نسبت به سال گذشته تغییر کرده است و در حال حاضر دو بحث در این حوزه مطرح است؛ نخست قرادادهای عبور برق از آسیای میانه به جنوب آسیا از مسیر افغانستان و دوم دریافت های جدید ایشان از ظرفیت معادن زغال سنگ اشپشته بامیان. رئیس جمهور تفاوت میان سروی های قبلی با بررسی های جدید در مورد ذخایر زغال سنگ اشپشته را (که می تواند طبق ماستر پلان فیشنر صدها مگاوات برق حرارتی در مسیر لین توتاپ تولید کند) بسیار زیاد خواند. رئیس جمهور غنی در نتیجه گیری سخنان خود با دعوت از خانواده های معظم شهدای جنبش روشنایی، خواستار برگزاری مراسم تجلیل از شهدای جنبش روشنایی در ارگ ریاست جمهوری شد و افزود کمیسیونی را مامور بررسی مسایل تخنیکی و اقتصادی مسیر توتاپ می‌سازد که با حل و فصل این موضوع روی بحث انکشاف مناطق مرکزی و مناطق دشت برچی در کابل نیز کار همه جانبه نماید.»

هر چند اختلافاتی در مورد نتایج این دیدار میان ارگ و شورای عالی جنبش روشنایی وجود دارد.اما تاکید دو طرف در مورد اینکه از طریق گفتگو می‌خواهند به نتایج برسند از مهمترین دست آورد این نشست می‌باشد.

مطالب مرتبط