کود جزایی افغانستان پس از چهار سال تکمیل شد

وزارت عدلیه از تکمیل شدن کود جزایی کشور خبرداده و اعلام کرده که این کود پس از چهارسال کار متداوم در دو کتاب،۱۶ فصل و ۹۰۸ ماده ترتیب و تکمیل شده است.

blank

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه کشور امروز با برگزاری کنفرانس خبری گفت که طرح کود جزایی از سوی یک کمیته‌ی متشکل از حقوق دانان ترتیب شده و پس از شامل کردن نظریات ارگان‌های مختلف دولتی از سوی کابینه تایید شده است.

وزیر عدلیه گفت که در تهیه این طرح کود جزایی، از قوانین جزایی کشورهای مالیزیا، فرانسه، ایران، ترکیه، مصر و مالدیف و کود جزایی نمونه‌ای برای کشورهای پس از جنگ استفاده شده است.

او همچنان یاد آوری کرد که میثاق و پیمان‌های که افغانستان به آن محلق گردیده نیز در این کود رعایت شده است و از میثاق‌های مبارزه علیه فساد اداری، منع شکنجه، حقوق کودک و اسناد حقوق بشری نام برد.

وزیر عدلیه گفت که گروه اصلاح قوانین این طرح را پس از چهار سال و شش ماه تکمیل کرده و در ماه ثور سال گذشته به وزارت عدلیه تقدیم نموده است.

این طرح از سوی ارگان‌های مختلف دولتی بررسی و تعدیل شده و در دو کتاب و ۱۶ فصل و ۹۰۸ ماده تکمیل و تهیه شده است.

لازم به یاد آوری است که در این کود جزایی، برای بچه بازی، کودک آزاری و آزار و اذیت زنان و فساد اداری مجازات در نظر گرفته شده است.

وزیر عدلیه گفت که در قانون جزایی افغانستان قضاص و دیت ثابت بوده این کود جزایی برمبنای قانون جزایی سال ۱۳۵۵ تدوین شده و مواردی از آن با درنظرداشت شرایط کنونی افغانستان و پیمان‌هایی که افغانستان به آن متعهد شده، تغییرنموده است.

مطالب مرتبط