لطیف پدرام: خواسته‌های ائتلاف «نجات افغانستان» شخصی است؛ فرو می‌پاشد

پس از تشکیل ائتلاف «نجات افغانستان» با اشتراک عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، محمد محقق، عطا محمد و صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه‌ی کشور در ترکیه و هم‌چنان اعلام موجودیت جبه‌ی «محور ملی» با اشتراک اشخاص شناخته شده‌ی چون رحمت‌الله نبیل، رنگین دادفر اسپنتا، داوودعلی نجفی، جعفر مهدوی و سایر چهره‌های سیاسی، گمانه زنی‌ها در مورد نتایج و عمل‌کردهای این جریانات آغاز شده است و برنامه‌ها و انتقادات این جریان‌ها در فضای مجازی و سایر رسانه‌های کشور به صورت گسترده تحت پوشش قرار گرفته است.

blank

سرگذشت فعالیت‌های سیاسی در افغانستان نشان داده است که عمر ائتلاف‌ها و اجتماعات سیاسی به شدت کوتاه است و این امر باعث شده است نگرانی‌ها در مورد جریان‌های نو تشکیل تشدید شود.

عبدالطیف پدرام از اعضای ولسی جرگه و از منتقدان حکومت، می‌گوید که تجربه به ما ثابت کرده است که این گونه ائتلاف‌ها نه جالب است و نه قابل دفاع.

به گفته آقای پدارم ائتلاف‌های از این دست، شکننده اند، چون تقابل‌های جدی میان اعضای آن وجود دارد.

این عضو ولسی جرگه می‌گوید: « تقابل میان عطامحمد نور و داکتر عبدالله  که هر دو از اعضای ارشد جمعیت اسلامی هستند و در تمام دوران مبارزات جمعیت اسلامی در یک سنگر بودند بسیار شدید و خصمانه باهم رو برو شدند، تا حدی که خیلی از آداب بحث، رفاقت و دوستی رعایت نشد. وقتی در داخل احزاب این‌گونه تقابل و شکنندگی وجود دارد، شما از ائتلاف‌ها چه انتظاری دارید؟»

اما عطا محمد نور، می‌گوید که ائتلاف‌ آن‌ها با قدرت به فعالیت  آغاز می‌کند و شکننده نیست، چون از متن مردم برخواسته است و برای کسب حق مردم و ختم آن‌چه که او استبداد نظام حاکم خوانده ایجاد شده است

در همین حال عبدالطیف پدرام ائتلاف‌‌هایی را پایدار می‌داند که مبتنی بر اصول بوده و دارای استراتژی راهبردی باشند که در آن منافع تک تک شهروندان کشور بازتاب پیدا کند.

به باور آقای پدرام برنامه‌ها و استراتژی‌های ائتلاف‌های اخیر فاقد این موارد اند و نمی‌توانند بیش از چند صباحی دوام بیاورند.

این عضو مجلس نمایندگان مدعی است که اعلامیه ائتلاف «نجات افغانستان» را خوانده است  که موارد مهم آن کاملا شخصی بوده است: اختتام پرونده جنرال دوستم و برگشتن وی به جایگاه‌اش در نظام، عملی سازی توافق حکومت وحدت ملی.

به گفته ‌آقای پدارم موضع گیری آقای نور در ترکیه از آدرس داکتر عبدالله اشتباه بود و در این مورد او هیچ صلاحیتی نداشت و کار بی‌ربطی انجام داد.

وی همچنان می‌گوید محقق هم خواست‌های شخصی را در این ائتلاف مطرح کرده که توجه‌ اندکِ به خواسته‌های مردم نشده است.

آقای پدرام تصریح می کند: « اگر آقای محقق می‌گفت برق را تامین کنید مالیات مردم را کم کنید و خدمات اجتماعی را مجانی بسازید، برای دانشجویانی که فارغ می‌شوند زمینه کار مساعد شود،  حقوق مردم در نظر گرفته می‌شد».

با این حال قرار است ائتلاف نجات افغانستان در روزهای آینده در کابل رسما اعلام موجودیت کند.

کارشناسان به این عقیده اند که شکل دادن ائتلاف‌های سیاسی در افغانستان بی‌سابقه نیست ائتلاف‌های بدون دستاورد، از هم پاشیده‌اند.

نمونه بارز ائتلاف سازی در کشور بر می‌گردد به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴  که ائتلاف ژنرال دوستم، احمد ضیا مسعود، عطا محمد نور و محمد محقق، موسوم به «ائتلاف انتخاباتی» شکل گرفت و چندی نگذشت که از هم پاشید.

مطالب مرتبط