کار ساخت ۵۰۰ مکتب به خاطر فساد متوقف شده است

اسدالله حنیف بلخ سرپرست وزارت معارف افغانستان می‌گوید که کار ساخت ۵۰۰ مکتب از سوی این وزارت در سراسر افغانستان به دلیل موجودیت فساد متوقف شده است.

blank

اسدالله حنیف بلخی،سرپرست وزارت معارف در یک نشست خبری روز گذشته در کابل گفته است که کار ۵۰۰ پروژه اعمار مکاتب در سراسر افغانستان که هزینه ساخت این مکتب‌ها به گونه‌ای کامل پرداخته شده، متوقف گردیده است.

به گفته سرپرست وزارت معارف،بررسی‌های تازه وزارت معارف نشان می‌دهد که در این پروژه‌ها فساد به گونه‌ی گسترده وجود داشته و پول این پروژه‌ها از سوی افرادی که قبل از ماموریت او در وزارت معارف وظیفه داشته اند حیف و میل گردیده است.

آقای بلخی افزوده که فهرستی از این پروژه‌های تعلیق شده را به رئیس جمهور فرستاده و تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

بربنیاد گفته‌های سرپرست وزارت معارف برای تطبیق پروژه‌های یاد شده مبلغ ۹ میلیون دالر ضرورت است که به گفته او چندین بار این بودجه را از وزارت مالیه تقاضا کرده و وزارت مالیه نیز تا به حال به این درخواست پاسخ مثبت نداده است.

سرپرست وزارت معارف در حالی از موجودیت فساد در پروژه‌های این وزارت سخن گفته است که پیش از این بارها مقام‌های پیشین وزارت معارف از جمله فاروق وردک، وزیر پیشین معارف به فساد و دستبرد بودجه این وزارت متهم شده اند.

سیگار یا اداره بازرس ویژه‌ آمریکا در امور کمک‌های ایالات متحده آمریکا به افغانستان نیز سال گذشته با ارسال نامه‌ای به اداره توسعه‌ای آمریکا خواستار تحقیق در مورد فساد گسترده و موجودیت مکتب‌ها و دانش آموزان خیالی در افغانستان شده بود.

سیگار همچنان ادعا کرده بود که در حدود ۷۶۹ میلیون دالر امریکا در بخش معارف افغانستان هزینه مکتب‌ها و دانش آموزان خیالی گردیده است،اما این ادعا را فاروق وردک، وزیر معارف پیشین کشور رد کرده بود.

 

مطالب مرتبط