محور ملی: تقسیم‌ قدرت‌ نه،به سیاست سرکوب و تزویر نقطه پایان می‌گذاریم

شماری از مقام‌های حکومت پیشین افغانستان، نمایندگان پارلمان و فعالان سیاسی اپوزیسیون سیاسی را تحت نام «محور محلی مردم افغانستان» تشکیل داده اند امروز ضمن اعلام موجودیت این تشکل سیاسی تاکید کردند که در پی‌ پایان دادن به سیاست فریب و سرکوب هستند.

blank

بیشتری از اعضای رهبری این تشکل سیاسی درگذشته عضوحکومت پیشین به رهبری حامد کرزی بوده اند و در سطح وزیر خارجه، رییس امنیت ملی و اعضای کابینه و رهبری وزارت داخله نقش داشته اند.

دوکتور رنگین دادفر اسپنتا، رحمت الله نبیل و داوود علی نجفی از رهبران این اپوزیسیون سیاسی‌اند که امروز به عنوان اعضای «محوری ملی مردم افغانستان» سخنرانی و خط و مشی آنرا بیان کردند.

همچنان شکیبا هاشمی نماینده مردم قندهار، جعفر مهدوی رهبر حزب ملت و نماینده پارلمان،داوود ناجی عضو شورای عالی مردمی جنبش روشنایی،امیر محمد آخوندزاده والی پیشین نیمروز،میرزا محمد یارمند معاون اداری سابق وازرت کشور، تمیم نورستانی والی سابق نورستان، امیر محمد آخوندزاده والی پیشین نیم‌روز از اعضای برجسته‌ی دیگر این اپوزیسیون هستند.

دوکتور اسپنتا ضمن اعتراف به اینکه حکومت حامدکرزی اشتباهاتی داشته است گفت: ما به عنوان کسانیکه در حکومت پیشین نقش داشته ایم در مورد کمبودی‌ها و نارسایی‌های نظام مسئولیت داریم.

اسپنتا عدم توجه به قانون‌مداری، عدم تقویت نهادهای قانون‌مدار، از جمله کمیسیون انتخابات را از اشتباهات حکومت حامدکرزی بیان کرد و اما گفت که این اشتباهات در حکومت وحدت ملی به یک نظام پیوسته انحرافی مبدل شده است و افزود: «ما اکنون به یک نظام استوار به دروغ رو بروهستیم».

او با انتقاد از سیاست خارجی حکومت و بخصوص رویکرد با پاکستان گفت که در نتیجه‌ای اشتباهات در سیاست خارجی جبهه متحد بین‌المللی مبارزه با تروریزم شکسته است و پاکستان تحت نام طالبان و داعش عملا در افغانستان دست‌درازی می‌کند.

او همچنان گفت که در دوره حکومت وحدت ملی،تبعیض و گسست قومی بیشتر شده و این  حکومت جنبش‌های اجتماعی و مدنی را سرکوب کرده و کارنامه‌ی سیاه‌تر از دوران امیر عبدالرحمان را به‌جا گذاشته است.

دوکتور اسپنتا گفت: «اهمال سازماندهی شده در امنیت تظاهرات جنبش روشنایی موجب شد که دشمنان مردم افغانستان نزدیک به صد تن از جوانان جنبش روشنایی را به خاک و خون بکشند».

همچنان گفت که حکومت وحدت ملی با استفاده از قوه قهریه جنبش رستاخیزِ تغییر را نیز به خاک و خون کشید و سیاه‌ترین کارنامه را در سرکوب جنبش‌های اجتماعی از خود به‌جا گذاشته که سیاه‌تر از دوره عبدالرحمان خان است.

blank

رحمت الله نبیل رییس پیشین امینت ملی، حفظ استقلال، بازگشت به مشروعیت سیاسی،تامین عدالت اجتماعی، صلح پایدار، حاکمیت قانون، دفاع از حقوق بشر، زنان و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را از مهم‌ترین خواست‌های این اپوزیسیون بیان کرد و گفت : «حضور ما در صحنه‌ی سیاسی به منظور چانه‌زنی در حکومت وحدت ملی و تقسیم قدرت و مقام نمی‌باشد. می‌خواهیم که به سیاست دروغین، نیرنگ، تقلب و استفاده امکانات دولتی از سوی یک حلقه تمامیت‌خواه، سرکوب‌گر و متجاوز به عدالت، نقطه‌ای پایان بدهیم».

او همچنان گفت : «هر کس از هر قوم می‌تواند مطابق به قانون رهبری کشور را به دست بگیرد اما رییس حکومت وحدت ملی می‌خواهد که این فرصت را به تاراج بگذارد و به اقتدار غیرقانونی و غیر مشروع خود ادامه دهد. ادامه‌ی‌ این حکومت ادامه‌ی دولت زدایی، خودکامگی، تروریزم، جنگ، سرکوب تظاهرات، بیکاری و فقر خواهد بود».

رهبران این اپوزسیون تاکید کردند که به دنبال تقسیم قدرت و شریک شدن در حکومت وحدت ملی نیستند با رویکرد جدید می‌خواهند تمامی گروه‌ها و  جریان‌های سیاسی را دور یک محور جمع کنند و بحران و نارسایی‌هایی که دامنگیر نظام سیاسی کشور گردیده است را از بین ببرند و کشور را نجات دهند.

مطالب مرتبط