نبود سردخانه؛ نگرانی کشاورزان هرات در فصل برداشت میوه

نبود سردخانه‌های معیاری از جدی‌ترین چالش‌های کشاورزان در فصل برداشت میوه در زون غرب به ویژه در هرات به شمار می‌آید و کشاورزان ناگزیر‌اند که فرآورده‌های زراعتی‌شان را، به‌بهای اندک در بازارها به فروش برسانند.

blank

محمد نعیم کریمی، رییس مجمع باغداران هرات که خود نیز مشغول تولید محصولات زراعتی است در صحبت با خبرگزاری افق گفت که بارها مشکل نبود سردخانه‌های معیاری را با مسئولان امور در هرات و پایتخت کشور در میان گذاشته است، اما مشکل باغداران و تولید کننده‌گان فرآورده‌های زراعتی همچنان پا برجا است.

آقای کریمی تصریح کرد: «من به نمایندگی از باغداران هرات، بارها مشکلات دهقانان، به ویژه نبود سردخانه‌های معیاری را با مقام‌های وزارت زراعت، والی هرات و حتی با رییس‌جمهور اشرف غنی، مطرح کرده‌ام اما تاکنون کار عملی در بخش اعمار سردخانه صورت نگرفته‌است».

رییس مجمع باغداران هرات تاکید دارد که مسئولان باید در راستای حمایت از کشاورزان گام‌های عملی بردارند.

حدود ۷ سال قبل یک سردخانه با وسعت ۴۰۰ متر مربع و با ظرفیت نگهداری ۸۰۰ تُن فرآورده‌های کشاورزی، به ارزش ۱۶۰ هزار یورو، از سوی کشور ایتالیا در ولسوالی گذره هرات برای حفظ و نگهداری محصولات زراعتی کشاورزان ساخته شد، اما این سردخانه نتوانست نیازمندی‌های کشاورزان این ولایت را مرفوع سازد.

در همین حال مسئولان در ریاست زراعت هرات می‌پذیرند که کمبود سردخانه از جمله جدی‌ترین نگرانی کشاورزان این ولایت است.

عبدالصبور رحمانی، رییس این اداره از تلاش‌ها برای متقاعد کردن بازرگانان برای ساخت سردخانه‌های معیاری سخن می‌زند.

آقای رحمانی گفت: «به‌تازگی با رییس اتاق‌ تجارت و صنایع هرات و برخی از بازرگانان دیدار کرده‌ام و از آن‌ها خواستار ساخت سردخانه‌های معیاری برای نگهداری میوه شده‌ام».

با وجودی‌که ادارۀ زراعت در تلاش جلب رضایت بازرگانان برای ساخت سردخانه است اما این بازرگانان، تأمین امنیت و حمایت از بازرگانان را، پیش‌شرطی برای سرمایه‌گذاری در این بخش می‌دانند.

سعد خطیبی، رییس اتاق‌ تجارت و صنایع هرات تاکید دارد که با حمایت دولت، بازرگانان در راستای ساخت سردخانه اقدام می‌نمایند.

او افزود: « در صورتی‌که دولت ما بازرگانان را حمایت نماید ما هم در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنیم».

قرار بود که یک‌ و نیم سال پیش، یک سردخانه معیاری در شرق میدان هوایی هرات، با هزینه بالغ بر ۱۹۲ میلیون افغانی و با ظرفیت نگهداری ۵۰۰ هزار تُن فرآوردهای کشاورزی، از بودجه انکشافی وزارت زراعت ساخته شود اما تاکنون این سردخانه به دلایل نامعلوم به بهره‌برداری نرسیده است و دلیل اصلی آن ناتوانی در مدیریت و نظارت اداره زراعت هرات خوانده شده است.

اما رییس زراعت هرات مدعی‌است که شرکت پیمان‌کار، معیارهای لازم برای ساخت این سردخانه را ندارد و به همین لحاظ این پروژه هنوز تکمیل نشده است.

با این حال سیروس علاف، از مشاوران اقتصادی رییس‌جمهور غنی بدین باور است که نبود سردخانه از حجم صادرات فرآورده‌های کشاورزی هرات به کشورهای خارجی به گونه‌ چشم‌گیری کاسته‌است.

او افزود: «به دلیل این که پاکستان در بخش صادرات میوه‌های افغانستان به بازارهای جهانی موانع ایجاد می‌نماید؛ به همین خاطر است که صادرات میوه‌ها به بازارهای جهانی کاهش می‌یابد».

آگاهان کشاورزی بر این باور اند که دولت با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ایجاد تسهیلات در زمینه‌ی صادرات فرآوردهای کشاورزی می‌تواند به رشد اقتصادی کشور بیفزاید.

مطالب مرتبط