جشنواره دمبوره باوجود مخالفت شورای علمای بامیان برگزار شد

جشنواره دمبوره با استقبال گرم مردم بامیان و بااشتراک صدها نفر از سراسر کشور در مرکز این ولایت برگزار گردید.

blank

این جشنواره به همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ به منظور حمایت از هنر موسیقی فوکلور  مناطق مرکزی کشور برای دو روز، دیروز جمعه ۱۶ سرطان در مرکز این ولایت برگزار گردید.

امروز که دومین روز این جشنواره است کنسرت بزرگ دمبوره از سوی هنرمندان محلی با حضور صدها نفر از این ولایت و نیز علاقه مندان از کابل و سایر ولایت‌های کشور در مرکز بامیان برگزار گردید.

در این جشنواره صفدر توکلی، سید انور آزاد، علی دریاب بندری و داوود یکاولنگی نوازندگان دمبوره و هنرمندان معروف موسیقی فولکلور هزارگی شرکت کردند.

از صفدر توکلی هنرمند پیشکسوت موسیقی هزارگی و دمبوره نواز معروف کشور تقدیر گردید.

این جشنواره هنری با مدیریت استاد وحید قاسمی که چندسالی است که برای تقویت هنر موسیقی فولکلور افغانستان فعالیت می‌کند و پیش از این جشنواره موسیقی فولکلور را در غرب و شمال کشور برگزار نموده برگزار شد.

استاد وحید قاسمی گفته است نواختن دمبوره، قیچک، نی،سازهای فولکور،مخته سرایی و دوبیتی سرایی بخشی از این جشنواره است.

این هنرمند معروف کشور می‌گوید هدف از برگزاری این برنامه تقویت هنر فولکلور مناطق مرکزی کشور می‌باشد.

blank

هرچند جنشنواره دمبوره در بامیان با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار گردید اما وقتی آمادگی‌ها برای برگزاری آن اعلام شد، شورای علمای بامیان با آن مخالفت کرد و آنرا حرام و مظهر فساد اخلاقی خواندند. اما این اعلامیه و مخالفت در برابر این جشنواره از سوی جوانان، فرهنگیان، هنرمندان و حتا عالمان مذهبی محکوم شد و این جشنواره با حضور علاقه مندان از بامیان، فرهنگیان و صدها جوان که از کابل و سایر مناطق کشور به بامیان رفته بودند،با استقبال گرم برگزار گردید.

بامیان پیشینه فرهنگی ـ تاریخی دارد و مظهری از مدنیت و هنر در منطقه محسوب می‌شود و در دوره بودایی از مراکز مهم مذهبی ـ فرهنگی بوده و روزگاری جاده ابریشم از این ولایت می‌گذاشته است.

موجودیت مجسمه‌های معروف بودا،آثار فرهنگی و باستای و دیدنی‌های طبیعی ماننده بند امیر که پارک ملی و طبیعی کشور معرفی گردیده، باعث شده است که همیشه مورد توجه گردش‌گران قرار بگیرد.

در سال‌های اخیر  امنیت، فضای باز اجتماعی و فرهنگی و نام گذاری بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای جنوب شرق آسیا (سارک) نیز به علاقه مندی بیشتر گردش گرایان داخلی ، خارجی و فرهنگیان به این ولایت افزوده است که در هر برنامه فرهنگی و هنری که در بامیان برگزار می‌گردد صدها نفر از سراسر کشور شرکت می‌نمایند.

blank
حضور گسترده زنان در این جشنواره

در بامیان زنان با احساس امنیت اجتماعی در برنامه‌های هنری و فرهنگی به گونه‌ای چشم‌گیر شرکت می‌کنند.

مطالب مرتبط