وزارت دفاع: اسنادی در مورد توزیع سلاح در شمال کشور در دست نیست

بعد از اظهارات اخیر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی مبنی بر توزیع سلاح در شمال افغانستان، وزرات دفاع کشور می‌گوید اسنادی که نشان دهد در شمال سلاح توزیع شده است در دست ندارد.

blank

گلبدین حکمت‌یار مدعی شده‌است که توزیع سلاح در شمال کشور به یک آدرس مشخص آغاز شده است.

وزارت دفاع کشور در واکنش به این گفته‌های حکمت‌یار می‌گوید به هیچ کس اجازه توزیع سلاح را در شمال و جنوب کشور نخواهد داد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع کشور در گفتگوبا خبرگزاری افق گفت: « وزارت دفاع ملی سندی که این ادعای حکمت‌یار را ثابت کند در دست ندارد. در صورتیکه اسناد موثق بدست ما برسد، دولت به هیچ‌کس اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

وزیری می‌افزاید در صورتی‌که اسنادی مبنی بر این‌که در شمال کشورسلاح توزیع شده است بدست ما برسد اقدامات لازم را روی دست خواهیم گرفت.

گلبدین حکمت‌یار طی نشست خبری روز پنچ‌شنبه هفته گذشته مدعی شد که برخی کشورها در شمال کشور اقدام به توزیع سلاح کرده‌اند. وی در مورد این‌که کدام کشور در شمال کشور سلاح توزیع کرده است،توضیح نداد.

جنرال وزیری می‌گوید کسانی‌ اگر اسنادی در دست دارد که نشان بدهد کشوری در شمال افغانستان سلاح توزیع کرده یا در صدد توزیع باشد آن‌را در اختیار وزارت دفاع قرار دهد تا این مساله مورد بررسی‌های لازم قرار گیرد.

blank
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید اسنادی در مورد توزیع سلاح در شمال کشور وجود ندارد.

گلبدین‌ حکمت‌یار جزئیات بیشتر در این زمینه به رسانه‌ها را نداد ولی گفت حکومت در این زمینه اطلاعات کافی در دست دارد.

در همین حال، جاوید کوهستانی کارشناس نظامی می‌گوید: در تمام افغانستان مردم از امکانات خود سلاح خریداری کرده‌اند. مردم در شمال و جنوب کشور مسلح هستند. اما سندی که ثابت کند کسی در شمال کشور اسلحه توزیع کرده وجود ندارد.

گلبدین حکمت‌یار گفته بود: همه‌ی ما می‌دانم که کدام کشور در شمال افغانستان دست به این کار زده است و حکومت افغانستان باید تلاش کند تا مانع این کار شود.

به گفته کوهستانی « درگذشته برنامه‌های جمع آوری سلاح توسط برنامه دایاگ عملی شد، سلاح‌های سبک و سنگین مجاهدین و غیر مجاهدین جمع آوری گردید اما بعد از این‌که ناامنی‌ها افزایش پیدا کرد ما شاهد خیزش‌های مردمی بودیم».

کوهستانی افزود: خیزش‌های مردمی بدون اسلحه نمی‌شود مردم با چوب نمی‌توانند در برابر طالب مسلح بجنگند. مردم بعد از پروسه خلع سلاح عمومی مجبور شدند که با فروش مواشی و زمین شان سلاح بدست بیاورند.

خلع سلاح کردن مجاهدین و مردم شمال کشور درقالب پروسه دایاگ در واقع توطئه بزرگ بود تا طالب و داعش را در شمال جابجا کنند.

کوهستانی می‌افزاید هیچ شکی وجود ندارد که دولت افغانستان ضعیف است. حکومت ائتلافی است واز تطبیق قانون عاجز است. فساد بسیار گسترده در درون تمامی نهاد‌های امینتی و ملکی حتی در ارگ ریاست جمهوری بصورت گسترده وجود دارد. مردم ناگزیر هستند که در دفاع از حیثیت و عزت شان چنین کنند.

به باور جاوید کوهستانی، مشروعیت دولت زیر سوال است. دولت به تمام معنی از مردم نمایندگی نمی‌کند همه‌ی مردم از نظام فعلی کشور راضی نیستند به همین دلیل است که اسلحه غیر قانونی درجامعه وجود دارد.

بحث توزیع سلاح درشمال کشور اولین بار است که با این جدیت و قاطعیت از زبان یک فرمانده پیشین جهادی که تازه دست از تفنگ و جنگ برداشته مطرح می‌شود.

ادعای حکمت‌یار را تا هنوز هیچ ارگانی امنیتی کشور رد یا تایید نکرده است اما بدون شک ادعا‌های این‌چنینی فضای تیره سیاسی و امنیتی حاکم بر کشور را تیره و غبار آلودتر خواهد کرد.

 

مطالب مرتبط