هفت موافقتنامه همکاری میان افغانستان و ترکمنستان به امضا رسید

محمداشرف غنی،رییس جمهوری افغانستان در جریان سفر یک روزه‌اش به عشق آباد با قربان قلی بیردی محمداوف، همتای ترکمنستانی‌اش ۷ موافقتنامه همکاری را به امضا رسانده‌است.

blank

محمد اشرف غنی روز گذشته در رأس یک هیأت بلند پایه دولتی متشکل از مشاوران و مقام‌های ارشد دولتی  عازم عشق آباد، پایتخت ترکمنستان شد.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که افغانستان و ترکمنستان روز گذشته در نتیجه سفر رییس جمهوری افغانستان به عشق آباد هفت موافقتنامه به شمول موافقتنامه انتقال برق، صنعت قالین بافی، همکاری‌های علمی و تجارتی را به امضا رسانده‌است.

در همین حال محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان ضمن دیدار و گفتگو با قربان قلی بیردی محمد اُف رییس جمهور ترکمنستان ابراز امیدواری کرده است انرژی کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان به جنوب آسیا وصل شود.

آقای غنی گفته است در صورتیکه  انرژی کشورهای آسیای میانه از مسیر افغانستان به جنوب آسیا وصل شود،تحول بزرگی در عرصه تجارت و رشد اقتصاد افغانستان و منطقه خواهد بود.

این موافقتنامه‌ میان افغانستان و ترکمنستان در حالی به امضا رسیده است که ترکمنستان در بیش از یک دهه‌ی گذشته از شرکای بزرگ تجاری افغانستان بوده و قرار است در آینده، گاز ترکمنستان از طریق پایپ لاین تاپی ( بزرگترین پروژه انتقال گاز در منطقه)  از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال  داده شود.

مطالب مرتبط