جنبش رستاخیزِ تغییر با شیوه‌ جدید در کابل تظاهرات برگزار کرد

جنبش رستاخیز تغییر که در ماه گذشته پس از حمله انفجاری در چهار راهی زنبق تشکیل شد امروز با گشت‌زنی و نصب تصاویرِ شماری از قرنیان‌اش در موترها، در شهر کابل تظاهرات برگزار کرد.

blank

این حرکت اعتراضی پیش از چاشت امروز از نقطه‌های مختلف شهرکابل شروع شد و کاروان‌ موترهای حامل معترضان با پرچم‌های بنفش و تصاویر قربانیان گشت‌زنی کرد.

نیروهای ضد شورش و پلیس به دنبال این حرکت اعتراضی،راه‎های محل تجمع اعتراض کنندگان را که چهارراهی فواره آب در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری تعیین شده بود، را بستند.

معترضان جنبش رستاخیز در چهار راهی مسعود گردهم آمدند و اعلامیه این اعتراض را خواندند و به دنبال آن برای ۵ تن دقیقه بُوق موترها را به صدا به در آوردند.

در این اعلامیه  گفته شده است که تاکنون در نتیجه برخورد مسلحانه پلیس با تظاهر کنندگان در ۱۰ جوزا و در جریان حمله به خیمه‌های تحصن کنندگان، ۸ معترض کشته و ۴۸ تن دیگر زخمی شده اند و در جریان جمع‌آوری خیمه‌های تحصن ۱۱ تن از معترضان این جنبش از ۱۲ تا ۲۴ ساعت از سوی حکومت بازداشت گردیده اند.

جنبش رستاخیز تغییر در این اعلامیه یکبار دیگر تاکید کرده است که خواهان مجازات عاملان تیر اندازی به تظاهرکنندگان در دهم جوزا، شناسایی عاملان حمله‌ای سرکوب گرایانه به خیمه‌های مرکزی تحصن کنندگان در کابل و برکناری معصوم استانکزی رییس امنیت ملی، حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی و تاج محمد جاهد وزیر داخله می‌باشد.

blank

جنبش رستاخیز تغییر در این اعلامیه گفته است برای سلامت و حفظ نظام سیاسی باید اشرف غنی رییس جمهور، عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی استعفا کنند.

در اعلامیه آمده است که این جنبش از موضع سازمان ملل برای بوجود آمدن اصلاحات در حکومت استقبال می‌کند و آنرا نتیجه‎‌ای مذاکره این جنبش با این سازمان یاد آوری کرده است.

همچنان جنبش رستاخیز تغییر از سازمان ملل متحد، نهادهای مدافع حقوق بشری و حامیان افغانستان خواسته است که جلو خودکامگی سران حکومت وحدت ملی را بگیرند.

 

مطالب مرتبط