پشتیبانی حامد کرزی از تلاش چین برای بهبود روابط کابل و اسلام آباد

حامد کرزی، رییس جمهور سابق کشور از تلاش‌های اخیر دولت چین برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان، حمایت کرده است.

blank

او به تازگی در دانشگاه تسنگهوای چین در اجلاس جهانى صلح، با قدردانی از این تلاش‌ها گفته است که امیدواریم سفرهاى وزیر خارجه چین به افغانستان و پاکستان نتایج مطلوب را به همراه داشته باشد.

چند روز قبل وانگ یی، وزیر خارجه چین در سفرش به کابل، با رییس جمهور غنی در باره مسایل امنیتی و آمادگی کشورش برای بهبود روابط کابل و اسلام آباد گفت‌وگو کرد.

او در این دیدار گفت، افغانستان تحت حملات گروه های تروریستی بین المللی قرار دارد، از همین سبب باید روابط افغانستان و پاکستان بهتر گردد و چین آماده است تا برای ایجاد مکانیزم عملی در این خصوص همکاری نماید.

وانگ یی از موافقت رییس جمهور غنی و نوازشریف صدراعظم پاکستان در زمینه بهبود روابط دو جانبه در حاشیه کنفرانس شانگهای در شهر آستانه، نیز استقبال کرد.

او افزود که این موافقت در راستای بهبود روابط میان دو کشور، مبارزه برضد تروریزم و پیشرفت‌های دیگر در این راستا، یک بنیاد مهم خواهد بود.

وزیر خارجه چین گفت که در سفرش به پاکستان با مقامات آن کشور در راستای بهبود روابط افغانستان و پاکستان تمرکز خواهد کرد. وی افزود، چین و امریکا در زمینه تامین صلح و ثبات در افغانستان و آغاز مجدد مذاکرات چهارجانبه، حمایت می کنند.

سپس رییس جمهور غنی گفت، به منظور بهبود روابط افغانستان و پاکستان و اقدامات قوی و مشخص بر ضد گروه های تروریستی، از میکانیزم نشست گروه هماهنگی چهارجانبه و دیدارهای دوجانبه استفاده صورت گیرد.

گفتنی است که چین در این اواخر، تلاش می‌کند تا تیره گی روابط میان کابل – اسلام‌آباد را که در دو سال اخیر بیشتر شده، بهبود بخشد.

در پی دیدار اخیر وانگ یی، وزیر خارجه چین با مقام‌های افغان و پاکستان، این سه کشور توفق کردند که هر سه طرف متعهد به حفظ صلح و ثبات در منطقه خواهند بود.

همچنان افغانستان و پاکستان برای ایجاد یک میکانیزم مدیریتِ بحران، به شمول پیشگیری از طریق تبادل معلومات استخباراتی و گرفتن تدابیر مشترک، به توافق رسیده‌اند.

از سویی دیگر مقامات دولتی افغانستان، پاکستان و چین به توافق رسیده‌اند، تا میکانیزم گفت‌وگوی وزیران خارجه سه کشور به منظور همکاری‌های بیشتر به زودی بوجود آید.

مطالب مرتبط