رویارویی امریکا و روسیه از آدرس دشمن مشترک

اتهامات که روسیه و امریکا در خاک افغانسان بهم وارد می‌کنند؛ وارد مرحله حساسی شده‌است. اخیرا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مسکو به خبرنگاران گفته‌است: «مسکو اطلاعات تازه در اختیار دارد که هلی‌کوپترهای ناشناس افراد گروه داعش را انتقال می‌دهد و علاوه بر این، در شرق افغانستان به آنها سلاح و مهمات رسانده می‌شود».

blank

روسیه با اشاره به تصرف منطقه استراتژیک توره بوره در ننگرهار توسط داعش، گفته‌است براساس گزارش‌ها پیش از سقوط توره بوره، ۵۰ تندرو اسلام‌گرا توسط هلی‌کوپترهای ناشناس برای تقویت داعش به ننگرهار انتقال داده‌شده‌اند.

او ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از مقامات دولت افغانستان و فرماندهان آمریکایی  در این کشور خواست تا در این مورد توضیح ارائه کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع کشور مبنی به ادعای تازه روسیه به رسانه‌ها گفته‌است که در گذشته چنین ادعاهای مطرح بوده اما تحقیقات دولت افغانستان نشان داده‌است که این موضوع شایعاتی بیش نیست و دور از واقعیت است.

دولت افغانستان هم‌واره ادعا وارد شده روسیه را رد کرده و گفته است نیروهای امینتی افغانستان درچندین نقطه کشور در مقابل افراد داعش می‌جنگند. آقای رادمنش گفته است بهتر است  دولت روسیه اسناد و مدارکی را که در دست دارد به دولت افغانستان ارائه دهد.

روسیه سکوت دولت افغانستان و فرماندهان نظای امریکا در این کشور را مبنی براین‌که چه کسی داعش را حمایت و تقویت می‌کند پرسش برانگیز دانسسته است.

روسیه از اولین کشورهای است که نگران حضور داعش در افغانستان بود. در گذشته نیز روسیه از گسترش افراد داعش در شمال و شمال شرق افغانستان ابزار نگرانی کرده بود.

اما ادعای اخیر وزارت خارحه روسیه مبنی بر تمویل نیروهای داعش توسط طیاره‌های جنگی در افغانستان با شدت و قوت بیشتر مطرح شده است.

روسیه بارها از سوی امریکا متهم به حمایت از طالبان در افغانستان شده است. ادعاهای  که همواره از سوی مسکو رد شده است. به‌تازگی پنتاگون در گزارشی که به گنکره این کشور داده نگرانی خود را نسبت به حمایت کشورهای پاکستان، روسیه و ایران از طالبان و گروه تروریستی حقانی ذکرکرده بود.

در گزارش اخیر وزارت دفاع امریکا همچنین از ایران به عنوان یکی از بازیگران منطقه‌ای در تحولات افغانستان نام برده شده است. به گفته پنتاگون “تمایل” ایران برای نفوذ در افغانستان هنوز قوی است.

ایران از جمله کشور‌های است که با طالبان رابطه‌خوبی دارد. در چند ماه گذتشه اسنادی  نیز منتشر شده‌است که نشان می‌دهد ایران از طالبان افغانستانی حمایت مالی  و نظامی می‌کند. وزارت دفاع آمریکا در عین حال تاکید می‌کند که مقامات ایران کمک‌هایی به طالبان و شبکه حقانی می‌کند.

گزارش پنتاگون در مورد روسیه نیز اشاره می‌کند که رابطه این کشور با طالبان افغانستان آشکارا است و روسیه خود نیز رابطه اش با طالبان را تایید کرده‌است.

اینکه مواضع تازه روسیه، در پاسخ به اتهام های جدید امریکا بر علیه این کشور مبنی بر حمایت از طالبان، صورت می گیرد یا انگیزه دیگری دارد، کاملا روشن نیست. اما واقعیت امر این ا‌ست که مردم به این نکته پی برده‌اند که روسیه و امریکا در افغانستان برای تسلط بیشتر و حذف حریف از دایره این پرتگاه از هیچ تلاشی دریغ نخواهند ورزید.

این درحالی است که مسکو ارتباط اش با طالبان را رد نکرده و “ظاهرا” تلاش کرده تا در امر گفتکوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان  نقش میانجی را ایفا کند. اما پُشت پرده این تلاش‌ها بر هیچ کس پیدا نیست که چه اهداف از آدرس کارت تروریزم علیه امریکا استفاده می‌کند.

عبدالکریم متین والی غزنی مبنی براین‌که طیاره‌های  ناشناس در غزنی و چند ولایت دیگر مخالفین و تروریستان را تمویل می‌کند، ابراز نگرانی کرد و افزود اگر نیروهای ناتو و امریکایی چنین رویکری در برابر مخالفین مسلح داشته باشند این نشان می‌دهد که این‌ها برای استمرار جنگ درافغانستان تلاش می‌کنند.

نشست‌و‌برخاست طیاره های ناشناس در قلمره مخالفین و داعش در چیدین ولایت مطرح است، اما با این حجم اتهامات  تاکنون هیچ سر نخی از این‌که چه کسی داعش را حمایت و چه کسی سرکوب می‌کند، در دست نیست.

مطالب مرتبط