فصل جدید جنگ در سوریه کلید خورد

جنگ و رویارویی در سوریه وارد مرحله تازه‌ای شده است. با شدت گرفتن جنگ در جبهه‌ها علیه داعش فصل جدیدی از رویارویی قدرت‌های بزرگ در این کشور گشوده شده‌است.

blank

به تازگی سرنگونی یک هواپیمایی بدون سرنشین ایرانی توسط نیروهای امریکایی در خاک سوریه، فضای جنگ میان کشورهای حاضر در سوریه را پُر تنش‌ترکرده‌ است.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که یک طیاره بدون سرنشین نیروهای حامی بشار اسد را در جنوب سوریه سرنگون کرده است. بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا این طیاره ساخت ایران است.

پنتاگون اعلام کرده است که طیاره سرنگون شده ایرانی، پس از آن هدف قرار گرفته ‌است که نیت خصمانه از خود نشان داده‌ و به‌سوی نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا در حرکت بوده‌ است.

اکنون جنگ سوریه از مرز مبارزه با داعش و تروریزم عبور کرده ‌است. با نشانه گرفتن طیاره بدون سرنشین ایرانی بعد از حمله موشکی ایران به خاک سوریه؛ این گمانه تقویت می‌شود که هدف جنگ در سوریه سرکوب و سرنگونی داعش نیست.

نیروهای امریکایی مستقر در سوریه، دو روز پیش نیز یک هواپیمای نظامی ارتش سوریه را سرنگون و اقدام خود را دفاعی توصیف کردند.

بدنبال آن، مسکو دیگر حامی بشار اسد و ایران نسبت به این عملکرد امریکایی ها در سوریه  گفته است که هواپیماهای آمریکایی که به غرب رود فرات بیایند را هدف خواهد گرفت. ظاهراً روس‌ها غرب رود فرات را به عنوان منطقه استراتژیک خود قلم‌داد می‌کنند.

دولت سوریه سرنگونی هواپیمایی جنگی اش توسط امریکا را شرم‌آور خوانده و گفته است که ساقط کردن جنگنده دولت بشار اسد درحالی انجام می‌شود که دولت سوریه و متحدانش پیش‌رفت‌های مفید و مشهودی را در جنگ علیه داعش داشتند.

با افزایش فشار بر داعش در رقه، نبرد برای کنترل این ناحیه پس از سقوط این گروه در جریان است. ظاهراً سوریه میدان خوبی است برای زورآزمایی و آزمایش سلاح‌های مدرن امریکا، روسیه و ایران.

چندی قبل وزارت خارجه روسیه رسماً امریکا را متهم به هم‌دستی با تروریستان در سوریه  کرد. حمله موشکی ایران به خاک سوریه و از جانب مقابل سرنگونی طیاره این کشور توسط امریکا این گمانه را تقویت می‌کند که امریکا و متحدانش در سوریه برای مقاومت بیش‌تر در برابر آن‌چه نفوذ فزاینده ایران در دمشق می‌داند علاقه نشان می‌دهد.

استفاده ایران از موشک‌های دور بُرد در جنگ سوریه، فضای تقابل و کشیدگی میان قدرت‌ها در این کشور را  بیشتر کرده‌ و برای اولین بار رسما پای این کشور در جنگ منطقه‌ای را باز کرده ‌است.

با این حال، فضای تنش‌آلود میان واشنگتن، مسکو و تهران در دمشق بیش از گذشته تیره شده‌است. کشیدگی‌های حاضر در سوریه هیچ بعید نیست که فصل جدید از جنگ‌‌ی که تا کنون قابل تصور نبود را ورق بزند.

از جانب دیگر، هدف گرفتن طیاره جنگی ایران از سوی امریکا و اتهام‌های که از سوی مسکو مبنی برحمایت امریکا از داعش در سوریه وارد شده‌است، فضای جنگ و رویارویی خطرناک نظامی میان طرف‌های دخیل را جدی‌تر کرده‌است.

اکنون توجیه کشورهای قدرت‌مند که برای مبارزه با داعش به سوریه پایگاه نظامی احداث کردند و زورآزمایی بی‌سابقه‌ای موشکی را انجام ‌می‌دهند دیگر منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

ورود مستقیم ایران به دایره جنگ جدی‌تر در سوریه، موازنه نظامی در سوریه را به نفع هیچ‌یک از طرف‌های درگیر تغییر نخواهد داد بلکه موجب تشدید بحران در خاورمیانه خصوصا سوریه خواهد شد.

مطالب مرتبط