پادشاه عربستان پسرش را ولیعهد خود برگزید

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی با صدور  فرمانی، محمد بن سلمان پسرش را به عنوان ولیعهد و معاون رییس شورای وزیران این کشور انتخاب کرد.

blank

براساس فرمانی که از سوی پادشاه عربستان صادر شده، محمد بن سلمان با وجود احراز ولیعهدی و معاون شورای وزیران،سمت وزارت دفاع را نیز حفظ خواهد کرد.

این نخستین بار است که در تاریخ عربستان پادشاه این کشور پسرش را جانشین‌اش انتخاب می‌کند در حالی که پیش از این از آغاز تاسیس پادشاهی آل سعود قدرت از برادر به برادر منتقل شده است.

این تغییرات پس از آن صورت گرفته است که پادشاه عربستان قانون نظام سلطنتی این کشور را تغییر داده که براساس قانون جدید، باید تخت سلطنتی به یکی از فرزندان بزرگ و یا اصلح بنیانگذار نظام سلطنتی عربستان ( عبدالرحمان الفیصل آل سعود) واگذار شود.

گفتنی است که پیش از این نیز ملک سلمان ولیعهد عربستان را تغییر داده بود.

ملک سلمان در ماه اپریل ۲۰۱۵ امیر محمد بن نائیف را به جای مقرن بن عبدالعزیز برادر ناتنی خود ولیعهد برگزید.

محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان سعودی، پسر ارشد ملک سلمان سلطان عربستان است و در رشته حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه ملک السعود در عربستان تحصیل کرده است.

براساس گزارش‌ها،محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان یکی از افراد با نفوذ و قدرت سیاسی بیشتر در تشکیلات حکومت سلطنتی سعودی بوده و پیش از این که وزیر دفاع این کشور بوده است نیز فراتر از صلاحیت‌های خود، چندین ملاقات با رهبران مطرح دنیا، از جمله اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی آمریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه داشته است.

مطالب مرتبط