هفدهمین نشست شورای امنیت درباره اوکراین و ادامه سکوت معنی دار در قبال بحران عراق بی نتیجه پایان یافت

شورای امنیت در حالی امروز سه شنبه برای هفدهمین بار در خصوص تحولات اوکراین تشکیل جلسه داد که اعضای آن همچنان در قبال بحران عراق که به گفته ناظران بین المللی و کارشناسان منطقه ای بزودی به بحرانی بزرگ در منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد، سکوت اختیار کرده اند.

هفدهمین نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره اوکرایین
هفدهمین نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره اوکرایین

به گزارش افق، اعضای شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر در نشستی علنی تحولات مربوط به اوکراین را مورد بحث و بررسی قرار دادند اما همانند گذشته، نشست آنها به دلیل اختلاف نظر بین اعضای دائم این شورا در قبال تحولات اوکراین بی نتیجه پایان یافت.

در این نشست، ˈایوان سیمون اویچ ˈ نماینده حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین در سومین گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در آن کشور، از برخورد با خبرنگاران انتقاد کرد.

وی بعد از ارایه این گزارش در حالی که هنوز به سوال اعضای شورای امنیت در خصوص تحولات اوکراین پاسخ نداده بود، با بیان اینکه باید در یک نشست خبری از طریق ویدئوکنفرانس شرکت کند، جلسه را ترک کرد.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل و رییس دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی هم بار دیگر ضمن انتقاد از سیاست های اعضای غربی دائم شورای امنیت در قبال تحولات اوکراین گفت: ˈبا یک کودتا دولت قانونی اوکراین را سرنگون کردید و اکنون هم حقوق شهروندی بخشی از شهروندان این کشور نادیده گرفته شده است.ˈ

وی خطاب به نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه در شورای امنیت گفت: شما با کارت، حقوق بشر و دمکراسی این بحران را در اوکراین ایجاد کردید.

نماینده روسیه در پاسخ به سوالی در خصوص شبه جزیره کریمه گفت: کریمه جزئی از خاک روسیه است و مسکو حاضر نیست در این خصوص اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد.

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل در چند ماه گذشته با حساسیت خاصی و به رغم اختلاف نظرشدید بین اعضای دائم این شورا در قبال بحران اوکراین تاکنون هفده نشست علنی و غیرعلنی برگزار کرده است اما در خصوص بحران عراق، همچنان به سکوت خود ادامه می دهد و با بی تفاوتی از کنار آن می گذرد.

برخی از کارشناسان و دیپلمات ها در سازمان ملل از سکوت و بی تفاوتی اعضای شورای امنیت به عنوان حافظ امنیت جهانی در قبال رویدادهای اخیر در عراق ابراز تعجب و شگفتی می کنند.

اعضای شورای امنیت هفته گذشته تلاش کردند در مواجهه با سوال های مکرر خبرنگاران در باره سکوت این شورا در قبال بحران عراق از پاسخ صریح و اظهار نظر مستقیم خودداری کنند.

مطالب مرتبط