رییس جمهور: بحران را به فرصت تبدیل می‌کنیم

محمد اشرف غنی،رییس جمهوری افغانستان می‌گوید که بحران‌های خلق شده در افغانستان هرگز نمی‌تواند دولت افغانستان را از مسیر اصلی هدف‌اش برای توسعه کشور منحرف کند.

blank

رییس جمهور غنی که در مراسم گشایش نخستین دهلیز هوایی تجارتی میان افغانستان و هند در کابل صحبت می‌کرد گفت:  برخی از کشورها با ایجاد بحران در افغانستان مانع رشد اقتصادی و تجارت در این کشور می‌شوند اما افزود که این کشورها باید بفهمند که ما بحران‌های خلق شده را به فرصت تبدیل می‌کنیم.

رییس جمهوری در مراسم گشایش دهلیز تجاری میان هند و افغانستان ضمن با اهمیت خواندن این دهلیز تجاری افزود که ترانزیت از عمده‌ترین چالشهای فراروی اقتصاد و تجارت افغانستان بوده و با ایجاد این دهلیز هوایی تجاری،بخش زیادی از این چالش برداشته خواهد شد.

آقای غنی با اشاره به بسته شدن مرزهای زمینی پاکستان خاطر نشان ساخت که مسیرهای نامطمئن تجاری به اقتصاد کشور آسیب می‌زند و باز و بسته شدن این مرزها و همچنان راه‌حل‌های موقتی جواب‌گوی نیازمندی اقتصادی افغانستان نیست.

در همین حال «من پریت هورا» سفیر هندوستان مقیم کابل نیز در مراسم گشایش این دهلیز مشترک تجاری گفت:هندوستان به همکاری دراز مدت در عرصه تجارت با افغانستان متعهد است و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد ورزید.

سفیر هند از ایجاد دهلیز مشترک تجاری میان هند و افغانستان به عنوان یک مسیر مطمئن ترانزیتی یاد کرد و گفت که با ایجاد این مسیر، پس از این هیچ مانعی برای انتقال محصولات تجاری افغانستان در بازارهای هندوستان وجود ندارد.

گفتنی است که دهلیز تجارتی هوایی میان افغانستان و هند در نتیجه توافق رییس جمهور غنی و نرندرا مودی، نخست وزیر هند در ماه دسامبر سال گذشته میلادی صورت گرفته و پس از این تاجران افغان می‌توانند اموال تجاری خود را با محصول گمرکی کمتر از طریق هوا به هند صادر کنند.

مطالب مرتبط