امرخیل رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات از سمتش استعفا کرد

او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که بدون هیچ فشاری و به دلیل حفظ منافع ملی کشور از سمت خود کناره گیری کرده است.

امرخیل رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات افغانستان
امرخیل
رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات افغانستان

آقای امرخیل گفت: “برای اعتماد سازی و بیرون کشیدن انتخابات از بن بست از سمت خود استفعا دادم.”
رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات در حالی از سمت خود کناره گیری می کند که عبدالله عبدالله، او را به دست داشتن در تقلب در انتخابات متهم کرد و خواستاری کناری گیری او از وظیفه شده بود.
عبدالله عبدالله همچنان به دلیل دوام وظیفه امرخیل رابطه خود با کمیسیون های انتخاباتی را به تعلیق در آورد و گفت که دیگر اجراآت این کمیسیون ها را قبول ندارد. 
هواداران تیم اصلاحات و همگرایی نیز از چندی به این سو در نقاط مختلف کشور دست به تظاهرات زده و خواستار برکناری رییس دارالانشا کمیسیون انتخابات شده بودند.
با این حال آقای امرخیل در بخشی از سخنان خود گفت، به دلیل این که عبدالله عبدالله به اعتراضات خود پایان دهد از سمت خود استعفا کرده است.
او اتهامات وارده به خود از سوی عبدالله عبدالله را رد کرد و گفت که در دور دوم انتخابات بیش از هفت میلیون واجد شرایط شرکت کرده بودند.
خواست امر خیل مبنی بر بررسی دسیسه ها
یک روز پیش از استعفای رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، مکالمه تلفنی که گفته می شود مربوط به امرخیل است را نشر کرد.
ستاد انتخاباتی عبدالله می گوید که اسناد بدست آمده نشان می دهد که آقای امرخیل در روز انتخابات به اعضای ستاد اشرف غنی احمدزی گفته که صندوق های رای دهی را به نفع این نامزد پر کنند.
در بخشی از این مکالمه تلفنی آمده است که امرخیل به یکی از کارمندان کمیسیون گفته تا گوسفندها را به کوه‌ها ببرد و چاق برگرداند.
اعضای ستاد عبدالله می گویند که آقای امرخیل به شکل رمزی به کارمند کمیسیون فهمانده که صندوق های رای دهی را به نفع احمد زی پر کند.
با این حال آقای امرخیل در کنفرانس خبری امروزی گفت که مکالمات نشر شده صدای او نیست و این صدا را جعلی و تقلبی خواند.
او گفت، کسانی که به دموکراسی باور ندارند بر علیه او دسیسه کرده اند.
آقای امرخیل از مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست تا دسیسه علیه او را بررسی کنند.
در همین حال رییس کمیسیون مستقل انتخابات از استعفای دارالانشای این کمیسیون اظهار تاسف کرد و گفت که امرخیل برای حفظ منافع ملی کشور استعفا کرده نه فشار های بیرونی.

مطالب مرتبط