وزیرخارجه آمریکا وارد عراق شد وبا نوری المالکی دیدار وگفتگو کرد

امروز دوشنبه جان کری وزیر خارجه آمریکا، وارد عراق شد.

جان کری و زیر خارجه امریکا و نوری المالکی نخست وزیر عراق
جان کری و زیر خارجه امریکا و نوری المالکی نخست وزیر عراق



به گزارش افق  به نقل از رویترز آقای کری در این سفر، با نوری المالکی نخست وزیر و شماری دیگر از چهره های سیاسی عراق از طیف های مختلف دیدار و گفتگو کرد.

جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت جان کری در دیدارهایش، اقدامات آمریکا را برای کمک به عراق در مقابل داعش بررسی می کند و از مقامات عراقی خواهد خواست هرچه زودتر روند تشکیل دولت جدید را آغاز کنند.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از ادامه پیشروی گروه داعش در بخش‌هایی از عراق است، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۳ ایون  ۲۰۱۴  برای دیدار با مقامات عراقی و رهبران شیعه و سنی این کشور وارد عراق شد.

جان کری در دیدار با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، از اوخواست  تا در دولت خود سهم بیشتری از قدرت را به جناح‌های غیرشیعی واگذار کند.

وزیر خارجه آمریکا امید دارد که از این طریق از شدت نارضایتی‌های سنی‌مذهبان در عراق کاسته شود و این به نوبه خود از شدت پیشروی‌های گروه تندروی سنی‌مذهب داعش (دولت اسلامی عراق و شام) بکاهد.

«جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفته است که جان کری قرار است  «در مورد اقداماتی که آمریکا برای کمک به عراق جهت رویارویی با این تهدید تدارک دیده گفت‌وگو کند.»

وی افزود که آقای کری هم‌چنین قصد دارد «از رهبران عراق بخواهد تا هرچه سریع‌تر دولتی را تشکیل دهند که منافع عراقی‌ها را نمایندگی کند.»

حزب نوری المالکی در انتخابات پارلمانی ماه آوریل به اکثریت آرا دست یافت اما برای تشکیل دولت جدید نیاز به ائتلاف با دیگر جناح‌ها دارد.


وی افزود ، ایالات متحده امیدوار است که عراقی‌ها رهبری پیدا کنند که آماده باشد قدرت را میان جناح‌های مختلف تقسیم کند.

سفر روز دوشنبه جان کری به بغداد به خاطر دلایل امنیتی از نظر زمانی به صورت ناگهانی انجام شد و وی که پیش از آن به اردن سفر کرده بود از امان پایتخت اردن راهی بغداد شد.

ورود جان کری به بغداد در حالی انجام می‌شود که روز یک‌شنبه خبر رسید که گروه داعش موفق شده با تسخیر سه شهر دیگر در استان انبار در غرب عراق کنترل حدود ۷۰ درصد از این استان را در دست خود بگیرد و در تحولی دیگر، کنترل گذر گاه  های مرزی غرب عراق نیز به دست نیروهای داعش افتاده‌است.

نیروهای داعش که گفته‌اند قصد ایجاد خلافت اسلامی را دارند، در مناطق تحت کنترل خود با اجبار ساکنان به رعایت قوانین اسلامی، اقدام به تفکیک دختران از پسران در مدارس کرده و حجاب را اجباری کرده‌اند.

به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، نیروهای داعش هم‌چنین موسیقی را ممنوع اعلام کرده و گرفتن روزه در ماه رمضان را اجباری کرده و اعلام کرده‌اند که قصد دارند در شهر موصل دادگاه‌های اسلامی برپا کنند.

در همین حال آیت الله علی خامنه‌ای رهبر  ایران، روز یک‌شنبه مخالفت خود با اقدام نظامی آمریکایی‌ها در عراق را اعلام کرد.

علی خامنه‌ای گفت که «معتقدیم دولت و ملت عراق و مرجعیت دینی این کشور توانایی تمام کردن این فتنه را دارند و ان‌شاءالله آن را تمام خواهند کرد.»

وی هم‌چنین افزود که به نظر او «آمریکا به دنبال آن است که عراق تحت سلطه قرار گیرد و افراد گوش به فرمان آمریکا، حاکم باشند.»

مطالب مرتبط