آمریکا با قطر قرار داد فروش هواپیماهای جنگی امضا کرد

 

مقام‌های دولت قطر اعلام کرده اند که آمریکا قرارداد فروش ۳۶ فروند هواپیمای جنگی به این کشور را امضا کرده است.

blank

خالد العطیه، مشاور امنیتی وزارت دفاع قطر گفته است که براساس این قرارداد، آمریکا ۳۶ فروند هواپیمای جنگی نوع (اف ۱۶ ) را در بدل ۱۲ میلیارد دالر به قطر می‌فروشد.

مشاور امنیتی وزارت دفاع قطر روز گذشته در جریان امضای قرارداد فروش این جنگنده‌ها در واشنگتن به رسانه‌ها گفت که افزون بر امضای این قرارداد، میان دو طرف،روی همکاری مشترک برای مبارزه با هراس افگنی در منطقه نیز تاکید شده است.

فروش جنگنده‌های اف ۱۶ از سوی آمریکا به دولت قطر پس از آن صورت می‌گیرد که قطر،کویت و بحرین سه کشور عربی در سال گذشته درخواست خرید جنگنده‌های آمریکایی را کرده بودند و کانگرس آمریکا پس از بررسی‌ها سال گذشته این طرح را تصویب و اکنون به اجرا گذاشته شده است.

آمریکا چندی پیش یک قرارداد ۱۰۰ میلیارد دالری تسلیحاتی را با عربستان نیز به امضا رساند که گفته می‌شود بزرگترین قرارداد برای آمریکا تاکنون در بخش فروش تسلیحات جنگی بوده است.

قطر از کشورهای ثروتمند در حوزه خلیج فارس است که از مدت‌ها به حمایت از هراس افگنی و تروریسم در منطقه و جهان متهم بوده و در تازه‌ترین مورد عربستان سعودی، مهم‌ترین شریک استراتیژیک این کشور به همراه چند کشور دیگر روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند.

با این حال برخی از سناتوران آمریکایی از فروش جنگنده از سوی آمریکا به این کشور انتقاد کرده اند و گفته اند که فروش هواپیمای‌های اف ۱۶ به یک کشور حامی تروریسم هیچ توجیهی ندارد.

مطالب مرتبط