وحید مژده: از حکومت فعلی انتظار اصلاحات نداشته باشیم

دادستانی کل کشور اعلام کرد که وظیفه جنرال گل نبی احمدزی، فرمانده گارنیزیون کابل و جنرال حسن شاه فروغ، فرمانده پولیس کابل در ارتباط با رویدادهای خونین اخیر در شهر کابل به تعلیق درآمده است. بعد از آن ارگ ریاست جمهوری از این اقدام دادستانی کل استقبال کرده ‌است.

blank

به گزارش افق، جمشید رسولی سخنگوی دادستانی کل کشور در یک نشست خبری گفت بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که فرمانده گارنیزیون و فرمانده پولیس کابل در تامین امنیت معترضان روز جمعه (۱۲ جوزا) کوتاهی کرده اند.

دو روز پس از حمله خونین چهارشنیه گذشته در کابل که ۱۵۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت، موج اعتراض‌های مردمی در سطح شهر کابل و چند ولایت دیگر به‌راه افتاد.

خواست اصلی معترضین رسیدگی به تامین عدالت و برکناری مقام‌های ارشد امنیتی از وظایف شان است. محمد اشرف غنی رئیس جمهوری نیز اعلام کرده است که دولت مکلف است تا به خواست های مشروع مردم رسیدگی کند و هر پیشنهاد مشروع معترضین مورد قبول ماست.

برکناری دو مقام امنیتی کابل را می‌شود نرمش در مواضع حکومت در برابر معترضین حساب کرد. ولی عدم بررسی دقیق توانایی های افرادی که در چنین پُست‌های مهم امنیتی گماشته می‌شود را یکی از ضعف‌های کلان سران حکومت می‌توان شمرد.

اگر حکومت در چنیش مهره‌های مهم امنیتی دقت لازم را بکار گیرد، اتفاقات تلخ که آخرین مورد چهارشنبه گذشته و به دنبال ‌آن دو روز بعد در مراسم خاک‌سپاری پسر عضو جلس سنا رخ داد شاهد نمی‌بودیم.

هر چند مردم، سریال برکناری مقام‌های امنیتی کشور را از همان ابتدای تشکیل حکومت وحدت ملی تاکنون شاهد بوده‌اند، اما در مقابل چیزی از حجم حملات تروریستی در پایتخت و دیگر ولایات کم نشده است، این به این معنی است که دولت در انتخاب مهره‌های امنیتی و نظامی هم مشکل دارد و هم مصلحت‌های قومی و سیاسی را مد نظر می‌گیرد.

وحید مژده کارشناس امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری افق گفت: «من معتقد نیستم افرادی که به‌جای این دو فرد تعلیق شده گماشته بشوند برای آوردن اصلاحات جدی، مفید واقع شوند».

به گفته آقای مژده نقش مردم در تعلیق فرمانده گارنیزیون و فرمانده پلیس کابل تعیین کننده‌است، اگر مردم به حکومت فشار وارد نمی‌کرد حکومت هیچ‌گاه حاضر نبود وظیفه این دو نفر را به‌حالت تعلیق درآورد، حتی اگر تعداد کشته‌های که درتظاهرات جمعه گذشته چند برابر هم می‌بود.

به باور مژده، حرکات مردمی که  برای تامین عدالت به‌راه می‌افتد اگر حمایت های همه‌اقوام را باخود نداشته باشد به مشکل مواجه می‌شود. ما در شبکه‌های اجتماعی هم دیدیم که جوانان احساساتی شده‌بودند و واکنش نشان دادند که تظاهرات را باید افرادی از یک قوم خاص رهبری و مدیریت کند اعتراض‌ها وقتی رنگ قومی به‌خود گرفت و رهبران سنتی هم از این حرکت بازماندند، سبب شد تا اشرف غنی رئیس جمهوری نیز خود را قوی‌تر احساس کند.

به‌گفته آقای مژده اگر فشارهای مردمی و ملی بصورت منسجم روی حکومت وارد شود، می‌توان اصلاحات گسترده‌ای را در سطح نظام بوجود آورد ولی متاسفانه این‌گونه نیست و اعتراض‌ها به گونه‌ای مختص به یک جناح خاص صورت می‌گیرد.

در گذشته نیز اتفاقات به تلخی حمله چهارشنبه گذشته در کابل رخ داده‌است و حکومت برای پوشانیدن نقاط ضعف خود همین سناریوی برکنار فرمانده پلیس کابل و چند فرد دیگر را پیاده کرده است، ولی چیزی از حجم ناامنی و حملات تروریستی کاسته نشده‌است.

اکنون با تعلیق فرمانده گارنیزیون و فرمانده پولیس کابل؛ حکومت تا حدودی خود را ملزم می‌داند تا به خواسته‌های معترضین که در خیابان‌های کابل خیمه اعتراض برپا کرده‌اند رسیدگی کند، اما آن‌چه برای شهروندان کابل مهم است این‌است که چه کسی جای این فرمانده تعلیق شده را پُر خواهد کرد؟

مطالب مرتبط