سیماسمر: برای نهادینه شدن حقوق بشر در افغانستان راه دشوار پیش‌روست

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید برای نهادینه شدن حقوق بشر در این کشور راه دشوار پیش روست و از مردم افغانستان خواسته که در این روند سهم فعال بگیرند.

blank

اعلامیه‌ای که به مناسبت پانزدهمین سالروز تاسیس کمیسیون حقوق بشر منتشر شده است در آن گفته شده که داکتر سیماسمر رییس این کمیسیون در محفلی به مناسبت گرامیداشت از  سالروز تاسیس این نهاد گفته است: «تا تحقق و نهادینه شدن حقوق بشر در افغانستان راه طولانی و دشواری را در پیش‌رو داریم. کمیسیون پس از پانزده سال تلاش بی‌وقفه و مؤثر، همچنان متعهد و وفادار به ارزش‌های حقوق بشری، به فعالیت‌ّهای خویش به صورت خستگی ناپذیر ادامه می‌دهد و برای بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان تلاش می‌نماید و در این راستا از هیچ چالش و موانعی نمی‌هراسد».

در این اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر،  از مردم افغانستان، نهادهای مدنی و دولتی و اقشار مختلف جامعه خواست شده است که برای بهبود وضعیت حقوق بشری با این کمیسیون همکاری کنند و گفته شده که دفاع از ارزشهای حقوق بشری یک رسالت اخلاقی و قانونی برای همه‌گان است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر پس از تشکیل حکومت موقت، پانزده سال پیش  و به حمایت سازمان ملل متحد در افغانستان که نزدیک به سه دهه جنگ، کشتار و نقض حقوق بشری را تجربه کرده بود و هنوز هم جریان دارد، ایجاد شد.

در اعلامیه کمیسیون حقوق بشر بر ضرورت تاسیس این نهاد مطابق ماده ۵۸ قانون اساسی اشاره گردیده که در این ماده قانون اساسی گفته شده است: «دولت به منظور نظارت بر رعایت حقوق بشر در افغانستان و بهبود و حمایت از آن، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را تأسیس می‌نماید. هرشخص می‌تواند در صورت نقض حقوق بشری خود، به این کمیسیون شکایت نماید.کمیسیون می‌تواند مواردنقض حقوق بشری افراد را به مراجع قانونی راجع سازد و در دفاع ازحقوق آنها مساعدت نماید».

هرچند کمیسیون حقوق بشر در پانزده سال گذشته در دفاع ارزش‌های حقوق بشری در افغانستان فعال بوده است اما وجود فرهنگ معافیت، فساد در دستگاه اجرایی و قضایی دولت باعث شده است که بسیاری از پرونده‌های که این کمیسیون دنبال کرده، عملی نگردد.

باوجود آن این کمیسیون یگانه نهاد مدافع حقوق بشری است که در افغانستان فعالیت دارد و توانسته مرجعی برای دفاع از ارزشهای حقوق بشری و حمایت از قربانیان شناخته‌ شود.

 

مطالب مرتبط