دیده بان انتخابات از بیش از هفتصد مورد تخلف در روز انتخابات پرده برداشت

مسوولان دیده بان افغانستان اعلام کردند که این نهاد بیش از هفتصد مورد تخلف را در روز انتخابات ثبت کردند و به زودی با اسناد و شواهد در اختیار کمیسیونمستقل انتخابات قرار خواهند داد

به گزارش افق، دیده بان افغانستان با نشرگزاری گفته است که به زودی دریافت های این نهاد را با اسناد در اختیار کمیسیون های انتخاباتی قرار خواهند داد..

انتخابات دور دوم که روز شنبه 24 جوزا برگزار گردید با اما و اگر‌ها و چالشهای زیادی مواجه بوده در حدی که عبدالله عبدالله رهبر تیم اصلاحات و همگرایی اعلام کرد که نتیجه‌ی انتخاباتی را که در آن تقلب صورت گرفته باشد نخواهد پذیرفت.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نیز اعلام کرد که 568 مورد شکایت در این کمیسیون ثبت شده است که بیشتر آن متوجه کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات است.

پیش از این نیز پولس کابل ضیاالحق امرخیل را رییس دارالانشایی کمیسیون مستقل انتخابات  یکی از مقامات بلند رتبه‌ی این کمیسیون را  به مهندسی و تقلب در انتخابات متهم کرده بود و عبدالله  عبدالله نیز در پی همین مشکل خواستار به تعلیق در آمدن کار امرخیل شده بود.

مداخله نیروهای امنیتی در پروسه رای دهی، انتقال صندوق های رای دهی به خانه های شخصی٬ بی کیفیت بودن رنگ و تهدید هواداران نامزدان دیگر شکایات خوانده شده که به کمیسیون شکایات انتخابات ثبت شده است.

رییس کمیسیون انتخابات چند ساعت پس از پایان رای گیری در کابل به خبرنگاران گفت که گزارش های از تخلف و تقلب را دریافت کرده است اما به گفته یوسف نورستانی این گزارش ها به حدی نیست که شفافیت انتخابات را زیر سوال ببرد.

این در حالی است که دیده بان انتخابات افغانستان اعلام کرده است که عمق این تقلب ها آنقدر است که این نهاد را نگران کند.

در گزارش این نهاد آمده است که ۴۶۱مورد رای دهی افراد زیر سن٬ ۱۵۸مورد رای دهی مردان به جای زنان٬ ۸۰مورد کمپاین برای نامزدان در مراکز رای دهی٬ ۲۱مورد پر شدن صندوق های رای به شکل غیرقانونی و ۱۸مورد مداخله مقامات دولتی در پروسه رای دهی را ناظران این نهاد ثبت کرده اند.

دیده بان انتخابات افغانستان می گوید که ۲۱مورد پرشدن صندوق ها به شکل غیرقانونی در ولایات پکتیا٬ بلخ٬ غزنی٬ لوگر٬ میدان وردک٬ قندهار٬ جوزجان و پکتیکا صورت گرفته است و در ۱۵۸مورد دیگر در ولایات پکتیا٬ پکتیکا٬ غور٬ زابل٬ قندهار و میدان وردک مردان در عوض زنان رای دادند.

در ولایات بلخ٬ ننگرهار٬ قندهار٬ میدان وردک٬ غور٬ غزنی و پکیتکا مقامات دولتی در پروسه رای دهی مداخله کرده اند و در ۴۶۱مورد دیگر در ولایات غور٬ بغلان٬ غزنی٬ هرات٬ بدخشان و ننگرهار افراد زیر سن رای داده اند.

دیده بان انتخابات افغانستان می گوید که براساس قانون و مکلفیت کمیسیون های انتخابات و شکایات باید به این موارد رسیدگی شود.

این نهاد ناظر بر روند انتخابات می گوید که برخی گزارش ها مبنی بر مشکلات تخنیکی و لوژستیکی را نیز از ۱۶ولایت افغانستان دریافت کرده است که این گزارش ها را در اختیار کمیسیون انتخابات قرار می دهد.

دیده بان انتخابات افغانستان همچنین آورده است که در روز انتخابات: ̎مشکلاتی از قبیل تاخیر در باز شدن محلات رای دهی، کمبود اوراق رای دهی و کمبود کارمندان زنان در محلات زنانه در روز انتخابات مشاهده شده است.̎

ناظران دیده بان انتخابات گزارش داده اند که ۲۸۶محل رای دهی در ولایات هرات٬ کابل٬ لغمان٬ میدان وردک و غزنی با تاخیر بازشده است و ۲۰۳مرکز دیگر در ولایات لوگر٬ غزنی٬ لغمان٬ میدان وردک٬ غور٬ زابل٬ پکتیا و بغلان بسته مانده اند و اصلا باز نشده است.

۶۶مورد کمبود برگه های رای دهی در کابل٬ هرات٬ بلخ٬ غزنی٬ ننگرهار٬ قندهار٬ پکتیا و جوزجان گزارش شده است و همچنان درولایات قندهار٬ پکتیا٬ پکتیکا و زابل مراکز رای دهی زنانه با کمبود کارمندان زن مواجه بوده است.

گفتنی است که در دور اول نیز این مشکلات وجود داشت  که در پی آن بیش از 100 هزار رای مردم هرات با ادعای تقلب باطل اعلام شد.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط