طرح قانون منع پول شویی از فیلتر مجلس نمایندگان عبور کرد و به تصویب رسید

قانون منع پول شویی و عواید ناشی از جرایم که مدت‌ها برروی میزهای مجلس نمایندگان بود سر انجام از سوی این مجلس با اکثریت آرا تصویب شد.

به گزارش افق، قانون منع پول‌شویی که در هشت فصل و 40  ماده از سوی حکومت  تنظیم و به مجلس نمایندگان فرستاده شده بود  امروز با رای اکثریت و قاطع نماینده‌گان  مردم در شورای ملی به تصویب رسید.

امیر خان یار رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان می‌گوید که کمیسیون بودجه در مشورت با نهادهای مربوطه داخلی و بین المللی پولی، ۲۰ماده دیگر در آن افزوده است.

تصویب این قانون بانک‌های افغانستان را از تحریم نجات خواهد داد.
تصویب این قانون بانک‌های افغانستان را از تحریم نجات خواهد داد.

در جلسات گذشته؛ نمایندگان یک فقره در ماده ۴این قانون اضافه کرد.

بر اساس این فقره؛ پول شویی هایی که در ۱۲سال گذشته صورت گرفته نیز از احکام قانون جلوگیری از پول شویی مستثنا نمی شود.

امیرخان یار رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس، گفت: ” طرح قانون جلوگیری از پول شویی به صورت اتفاقی در جلسه مشترک تایید شده و هیچ کدام موارد اختلافی در مورد آن وجود ندارد”.

تصویب این قانون بانک‌های افغانستان را از تحریم نجات خواهد داد.

نگرانی از عدم تصویب این قانون وقتی شدت یافت که دوبار این طرح به مجلس نمایندگان ارائه شد ولی به دلیل تکمیل نبودن نصاب نمایندگان از تصوب بازماند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان در تحلیل‌های متفاوت باور شان را اینگونه اعلام کردند که برخی از چهر‌ها در داخل پارلمان مانع تصویب این طرح و قانون است و عمدا نمی‌خواهند به تصویب برسد.

پیشتر رییس بانک مرکزی کشور گفته بود که اگر این قانون تا تاریخ ۲۲جون سال جاری میلادی تصویب نشود افغانستان در فهرست بانک‌های معتبر  جهان قرار خواهد گرفت.

با این وجود؛ افغانستان ۸روز دیگر فرصت دارد تا مراحل بعدی قانون جلوگیری از پول شویی را نافذ کند.

صندوق بین المللی پول، ۲۴جون را آخرین مهلت برای نافذ شدن قانون جلوگیری از پول شویی تعیین کرده است. در غیر آن بانک های افغانستان شامل لیست سیاه این نهاد پولی جهانی خواهد شد.

پس از تصویب طرح قانون  پول شویی از سوی ولسی جرگه این طرح به مجلس سنا فرستاده شده  و پس از بررسی و تصویب از سوی این مجلس رییس جمهور باید آن را توشیح کند.

مطالب مرتبط