عبدالله عبدالله خواستار تعلیق وظیفه‌ی ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشای کمیسیون انتخاب شد

تنش جدی میان قومندان امنیه ولایت کابل و ضیا امرخیل رییس دارالانشایی کمیسیون مستقل انتخابات سبب شد که عبداالله عبدالله کاندید پیشتاز ریاست جمهور خواهان به تعلیق در آمدن وظیفه‌ی شود.

به گزار ش افق، عبدالله عبدالله شام امروز یکشنبه ( 25 جوزا) در یک کنفرانس مطبوعاتی ضیاالحق امرخیل را به تقلب متهم نموده از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که وظیفه‌ی اورا به حالت تعلیق در آورد.

وی ضمن بیان این مطلب که دیگر به امرخیل اعتماد نمی‌شود، هشدار داد که اگر وظیفه‌ی امرخیل به حالت تعلیق در آورده نشود هیچ نتیجه‌ی را نپذیرفته و قناعت نخواهد کرد.

امرخیل اتهام های وارد علیه خود را رد کرده و گفته است که او بنا بر مسوولیت خوداقدام به رساندن برچه رایی به ولسوالی سروبی کرده است
امرخیل اتهام های وارد علیه خود را رد کرده و گفته است که او بنا بر مسوولیت خوداقدام به رساندن برچه رایی به ولسوالی سروبی کرده است

این مشکل زمانی به وجود آمد که روز انتخابات پولیس کابل موتری پر از مواد اساس انتخاباتی را متوقف کرد و بادیگاردها‌ی ضیاالحق آنان را تهدید کرد.

امرخیل متهم است که او قصد داشته این مواد را به هواداران یک نامزد خاص قرار دهد.

جنرال ظاهر٬ قوماندان امنیه کابل می گوید که این محموله به دستور ضیاالحق امرخیل قرار بود به ولسوالی سروبی منتقل شود که پولیس مانع این کار شده است.

آقای ظاهر می گوید که توقیف این محموله خشم امرخیل را برانگیخت و حتی ماموران محافظ او پولیس را با اسحله تهدید کرده اند.

ظاهر گفت که پولیس از تقلب جلوگیری کرده و این محموله را در اختیار کمیسیون انتخابات قرار می دهد.

این در حالی است که برخی از مسوولین کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر قرار باشد موادی به جای انتقال داده شود باید در بردی به همین منظور تایید شود ولی به گفته‌ی این مسوولین هیچ مشوره‌ی با این  جمع نشده و امرخیل خود تصمیم گرفته است که این مواد را انتقال دهد

پس ازایجاد این جنجال عمر داودزی وزیر داخله این مساله را یک سوء تفاهم خوانده گفت که این مشکل میان این دو مسوول برطرف خواهد شد.

اما جنرال ظاهر به صراحت گفته است که ضیاالحق امرخیل تقلب کرده است و پولیس کابل اسناد کافی در این باره در اختیار دارد.

آقای داوودزی اما می گوید که هیات برای بررسی این موضوع تعیین شده و تحقیقات آغاز شده است.

عبدالله عبدالله نیز در کنفرانس مطبوعاتی اش تاکید کرد که امرخیل پیش از این نیز فعالیت‌های مشکوک داشته است و رفتارهای خلاف قانون داشته است که وی این مساله را به رییس جمهور گزارش داده است.

جنجال بین جنرال ظاهر و امرخیل واکنش‌های تند کاربران فضاهای مجازی و مردم را نیز در قبال داشته و کاربری نوشته است که این همان نمکی است که گندیده است.

برخی نیز در واکنش‌های خود از ناخن‌های بریده شده و تلفات انسانی پولیس و مردم یاد کرده گفته است مرم با بازی کردن با جان شان رای داده و کمیسیون به جای پاسداری از آراء مردم خود دست به تقلب زده است که این قابل قبول نیست و او ضمن اینکه باید سبک دوش از وظیفه اش شود باید به ارگان‌های عدلی و قضایی نیز معرفی گردد.

با این حال٬ عبدالله عبدالله می گوید که ضیاالحق امرخیل قبل از برگزاری انتخابات نیز فعالیت‌های مشکوک و خلاف قانون را انجام داده و در این مورد با رییس جمهور و رییس کمیسیون مستقل انتخابات صحبت کرده است.

او گفت که از رییس جمهور نیز خواسته بود تا رییس دارالانشا کمیسیون انتخابات را برکنار کند.

داکتر عبدالله گفت که سطح تقلب در انتخابات دیروز بالا بوده و به او از مناطق مختلف افغانستان در مورد تقلب و پرکردن صندوق‌ها گزارش رسیده‌است.

آقای عبدالله همچنین برآورد کمیسیون مستقل انتخابات را که گفته سطح مشارکت بالاتر از ۷میلیون بوده‌است، زیر سوال برد و گفت که او فکر نمی‌کند که مشارکت حتی در سطح دور اول انتخابات بوده باشد.

او همچنین گفت که در بخش‌های از افغانستان به ناظران او اجازه حضور در مراکز رای‌گیری داده نشده، ناظرانش مورد لت و کوب قرار گرفته‌اند و گفت شماری از آنها هم اکنون در زندان هستند.

داکتر عبدالله گفت: ̎میزان اشتراک مردم کمتر از دور گذشته بوده است و در صورتیکه میزان اشتراک مردم بالاتر از رقم واقعی اعلام شود نشان دهنده تقلب است و برای تیم اصلاحات و همگرایی قابل قبول نخواهد بود.̎

پس از ختم پروسه رای دهی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که بیش از هفت میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.

عبدالله بر مشکلات روز برگزاری انتخابات اشاره کرده و گفت که ناظرین او در شماری از محلات رای دهی لت و کوب شده و در حال حاضر نیز زندانی هستند.

او می گوید که در روز برگزاری انتخابات به ناظرین انتخاباتی او برگه ثبت شکایت داده نشده تا در مورد تقلب های انجام شده شکایت رسمی ثبت شود.

عبدالله گفت که مردم افغانستان در انتظار رای پاک هستند و انتخابات یگانه گزینه ای است که افغانستان را با ثبات می سازد.

گفتنی است که تقلب یکی از نگرانی‌های جدی مردم و نامزدان ریاست جمهوری این دوره بوده و هر دو کاندید اعلا کرده اند که رایی تقلبی را نخواهند پذیرفت.

مطالب مرتبط