اطلاعیه حجاب اجباری در خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل

پوشش زنان در جامعه افغانستان که یک جامعه سنتی ـ مذهبی است همانند سایر کشورهای مذهبی بحث بر انگیز بوده که در دوره حکومت مجاهدین و دوره طالبان با آن به شدت برخورد می‌شد.

blank
دختران دانشگاه با پوشش اسلامی در حال خواندن اطلاعیه مدیریت خوابگاه.

طالبان در دوره حاکمیت شان قواعد سختی را علیه آزادی اجتماعی و پوشش زنان به وجود آورده بودند که در هرجا، خیابان و کوچه، به شدت پوشش زنان را کنترول می‌نمودند و نیروهای امر به معروف این گروه با استفاده از شلاق و لت و کوب پوشش دلخواه شان را به زنان تحمیل می‌کردند.

اما، در دوره حکومت پسا طالبان رویکرد رسمی با پوشش زنان تغییر کرد و تاکنون دولت از شدت برخورد در زمینه پوشش زنان کار نگرفته است.

در دو سال‌ اخیر تبلیغات و حساسیت‌هایی از سوی سنت‌گرایان در مورد آزادی‌های اجتماعی و پوشش زنان به وجود آمده است که حتا در درون دانشگاه و ادارات رسمی نفوذ کرده است.

چند روز پیش مدیریت خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل در اقدام غیرمنتظره اطلاعیه‌هایی را در دیوارهای این خوابگاه به نشر رساند و دختران خوابگاه را به بدحجابی متهم کرده و تهدید کرد در صورتیکه حجاب اسلامی را رعایت نکنند با آنها برخورد جدی و قانونی می‌شود.

در این اطلاعیه گفته شده است: « تعدادی از دختران لبا‌س‌های غیر اسلامی در داخل لیلیه پوشیده، مدیریت خوابگاه نسوان  از آنها جدا تقاضا می‌نمایند که حجاب اسلامی را در نظر داشته باشند در غیر آن برخورد قانونی می‌شود آنگاه حق شکایت را ندارد.»

نشر این اطلاعیه باز تاب متفاوت در بین دانشجویان داشته است که تعدادی با آن مخالفت نشان داده اند و از مدیریت خوابگاه انتقاد می‌کنند که این اقدام شروع محدودیت آزادی دختران در خوابگاه دانشگاه است.

فتانه دانشجوی دانشگاه تعلیم تربیه شهید ربانی می‌گوید: «کار مدیریت خوابگاه دخترانه وسیله‌ای سرکوب و محدودیت دختران است که تا آنها در صحن خوابگاه گشت و گذار نکنند».

blank
تصویر این اطلاعیه در یکی از دیوارهای خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل

اما واکنش بعضی از دانشجویان پسر دانشگاه کابل چنین نیست آنها این اطلاعیه را ضروری می‌دانند به باور آنها این اقدام مدیریت خوابگاه، نیک و به جاه بوده است.

لطف الله دانشجوی دانشکده ساینس می‌گوید: «در این اواخر بی‌حجابی در بین جامعه به اوج‌ رسیده که باید به هر طریق ممکن جلوش گرفته شود. بی‌حجابی و پوشش مبتذل دختران سبب افزایش بد اخلاقی در بین خانواده‌ها شده و فساد اخلاقی را در جامعه گسترش می‌دهند.»

اما واکنش در مورد نشر این اطلاعیه در شبکه‌های اجتماعی افغانستان که بازتاب دهنده گرایش‌های جدید بوده، متفاوت‌تر است و بیشتری از کاربران آنرا محکوم کرده‌اند.

علیشفا امینی کاربر فیسبوک نوشته است «… مدیریت کشور به دست کسانیکه است که دنبال کشف نام «خدا» و «محمد» در تخم مرغ و پوست بادنجان اند. خیر و شر کشور را در نیم‌متر دستمال سر دختران ارزیابی می‌کنند. با این طرز فکر سقوط ما در کام افراطیت و وحشی‌گری حتمی است.»

محمد حسین کاربری دیگری با طرح چند پرسش وضع محدودیت پوشش را در خوابگاه دخترانه دانشگاه نقد کرده و گفته است:

«آیا مدیریت خوابگاه تعریفی از حجاب واقعی دارد؟ رعایت حجاب در خوابگاه دختران که هیچ مردی در آنجا حضور ندارد، چه لزومی دارد؟

مدیریت خوابگاه ابتدا باید محدوده حجاب را بیان دارد و بعد از دانشجویان بخواهد که آنرا مراعات کنند».

blank

با این حال عده‌یی از کار بران با هشتک « دوستان عزیز! شما خود تان قضاوت کنید» در برابر واژه‌های که در اطلاعیه آمده چنین تفسیر کرده اند.

«نوبت لیلیه دختران است، لباس غیراسلامی؟! به کدام طرف روان هستیم، بگذارید هرکس با تعریف خودش محجبه باشد.»

حجاب من یعنی این:  

ح: حریم شخصی‌ام

ج: جرأتم

ا:  ادب و نزاکت‌ام

ب: بزرگی و شرافت‌ام

در  مورد دلیل نشر این اطلاعیه خواستم با مدیر و دیگر مسئولان خوابگاه مصاحبه کنم اما آنها در این مورد حاضر به هیچ گفتگویی نشدند و بهانه آوردند که باید استعلام تایید شده‌یی از وزارت تحصیلات عالی آورده شود سپس حاضر به گفتگو می‌شوند.

همچنان برای اینکه دانسته شود اطلاعیه‌ای که مدیریت خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل منتشر کرده در هماهنگی با وزارت تحصیلات عالی بوده و یا نه، خواستیم نظر این وزارت را از طریق سخنگوی آن بدانیم اما در نتیجه تماس پیاپی تلفنی، فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی تلفن خود را جواب نداد و این مسأله هنوز روشن نیست که اقدام مدیریت خوابگاه در هماهنگی با وزارت تحصیلات عالی بوده است یا نه.  اگر بوده است چه معیار پوشش را این وزارت برای دختران در نظر گرفته است که دانشجویان دختر در خوابگاه و محیط دانشگاه آنرا رعایت کنند.

مطالب مرتبط