چشم انداز سیستماتیک نوسازی قزاقستان بر مبنای تعامل سنن و مدرنیته

قزاقستان، بزرگترین کشور محصور در خشکه در آسیای مرکزی است که در کمتر از دو دهه از شکل‌گیری این کشور به عنوان دولت مستقل، مسیرهای پرخم و پیچ توسعه اقتصادی را پیموده و اکنون به یکی از کشورهای توسعه یافته اقتصادی مبدل شده و همچنان موفقانه در حال پیمودن فاصله‌ها برای رسیدن به جمع ۳۰ کشور توسعه یافته جهان است.

blank

قانون اساسی جدید قزاقستان، که اصول آن بر مبنای حفظ اعتقادات و تکثرگرایی نژادی و قومی استوار است این کشور را کمک کرد که به یکی از کشورهای به شدت در حال توسعه برسد.

جمهوری قزاقستان، در سال ۱۹۹۱ از زیر مجموعه اتحاد شوروی سابق جدا شد و به عنوان یک کشور مستقل در آسیای میانه عرض اندام کرد و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق، با توجه به اینکه وارث ساختار نظام پیشین بود، اما این کشور با اتکا بر اصل تعامل سنت و مدرنیته، اقتصاد ضعیف خود را که بیشتر متکی به زراعت بود با آوردن اصلاحات بنیادی در ساختار های اقتصادی، با سرعت تمام رشد داد.

قزاقستان توانست که مرحله گذار اقتصادی را به خوبی پشت سر بگذراند، طوری که این کشور در سال ۲۰۰۱ به عنوان نخستین جمهوری در میان کشورهای مستقل هم سو با نظام بازار از سوی غربی‌ها مورد شناسایی قرار گرفت و همین امر سبب شد که این کشور کمک‌ها و سرمایه‌های هنگفتی را برای توسعه اقتصاد و صنعت جذب کند.

در همین حال، نور سلطان نظربایف، رییس جمهور مبتکر قزاقستان که از زمان فروپاشی شوروی تا کنون در کرسی ریاست جمهوری قزاقستان است،اعتقاد سخت به سنت‌ها و عقاید شهروندان این کشور دارد که به گفته برخی از کارشناسان، باورمندی به هویت اصیل اقوام و نژادهای مختلف در این کشور یکی از شاخصه‌های اصلی موفقیت نظربایف در راستای رشد و توسعه اقتصادی این کشور بوده است.

آقای نظربایف، در جریان سال‌های رهبری قزاقستان، اصلاح، ثبات و همبستگی قومی و نژادی در این کشور را حفظ کرده است و با اتکا بر آن به شکل عجیبی دو پدیده متضاد سنت و مدرنیته را به هم دیگر پیوند زده است و هم اکنون رویای رسیدن  به یک قدرت اقتصادی مطرح دنیا را در سر می‌پروراند.

نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان اخیرا گفته بود که نوسازی اقتصادی و اصلاح نظام سیاسی دو فرایند مهم است که دولت قزاقستان در صدد اعمال آن است که به گفته او اصلاحات در مقیاس بزرگ نیازمند فعالیت‌های عقلانی و درک وضعیت تاریخی جامعه است.

رییس جمهور قزاقستان باری گفته بود «اولین شرط برای نوسازی موفق، حفظ فرهنگ و سنت ملی است. بدون در نظر داشت سنت و فرهنگ ملی متکثر، نوسازی شعارهای خالی است».

قزاقستان با روسیه روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی دارد که با توجه به داشتن منابع غنی زیر زمینی، امیدواری‌های این کشور را برای رسیدن به جمع ۳۰ قدرت اقتصادی دنیا افزایش می‌دهد.

صنعت نفت و گاز در کنار ذخایر بزرگ و غنی فلزات بزرگترین حامی روند توسعه اقتصادی این کشور است که انتظار می‌رود با در نظر داشت این فرصت‌ها و با درنظرداشت روابط نیک تجاری این کشور در منطقه و جهان، رویای رسیدن به قدرت اقتصادی تا سال ۲۰۵۰ میلادی که پیش از این از سوی رهبری این کشور پیش بینی شده است تحقق یابد و دور از انتظار نباشد.

مطالب مرتبط