برای اولین بار پس از جنگ سرد فروش تسلیحات نظامی روسیه به پاکستان و آغاز فصلی جدید میان دو کشور

 سفیر روسیه در پاکستان بتازگی از تصمیم پاکستان برای خرید پیشرفته ترین مدل های هلیکوپتر نظامی «ام.آی 35» از روسیه خبر داده و آن را آغاز فصل جدید از روابط دو کشور و زمینه همکاریها دانسته است.

به گزارش افق از رسانه های پاکستان «الکسی دیدوف» در نشستی مطبوعاتی که روز گذشته در محل سفارت روسیه در اسلام آباد برگزار شد، گفت: قرارداد فروش این هلیکوپتر ها به پاکستان هنوز نهایی نشده و دوطرف مشغول انجام گفت و گوهایی برای نهایی کردن این قرارداد در آینده نزدیک هستند.  pak_russia_400

اعلام رسمی خبر فروش هلیکوپتر نظامی روسیه به پاکستان، می تواند به معنای پایانی بر چندین دهه تحریم مسکو مبنی بر فروش تجهیزات نظامی به اسلام آباد باشد؛ تحریمی که تاریخچه آن به زمان جنگ سرد برمی گردد.

پاکستان همواره یکی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه بوده و تلاش مسکو برای گسترش روابط با اسلام آباد چندان برای واشنگتن خوشایند نیست. تلاش روسیه برای گسترش مناسبات با پاکستان می تواند صحنه جدیدی را برای ادامه رقابتهای دیرینه میان این دو قدرت شرق و غرب ایجاد کند.

با وجود تلاشهای آمریکا برای حفظ متحدان آسیایی خود ازجمله پاکستان، مسکو و اسلام آباد در حال گسترش دادن روابط دوجانبه در زمینه های گوناگون هستند و نزدیکتر شدن روابط راهبردی پاکستان و روسیه می تواند معادلات منطقه را به صورت جدی تغییر بدهد.

اگرچه روابط مسکو و اسلام آباد که در دوران جنگ سرد به ویژه دردوره حمله اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان در دهه 1980تعریف چندانی نداشت، با سپری شدن زمان و تغییر شرایط در سالهای اخیر، روابط دو کشور بطور قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

 مانعی برای فروش هلیکوپتر نظامی به پاکستان وجود ندارد

دیپلمات ارشد روسیه در اسلام آباد با بیان اینکه هلیکوپتر ام.آی 35 کاربردهای چند منظوره دارد و می تواند نقش موثری در مبارزه با تروریسم در پاکستان داشته باشد، تاکید کرد که هیچ مانعی در زمینه فروش هلیکوپتر های  نظامی روسیه به پاکستان وجود ندارد و دو کشور مصمم به افزایش همکاری در زمینه های گوناگون هستند.

وی ضمن ابراز نگرانی از افزایش اقدامات تروریستی در پاکستان و ضرورت مبارزه با این پدیده شوم گفت: روسیه در زمینه های دفاعی، مبارزه با تروریسم و استقرار امنیت بطور مستمر با پاکستان همکاری می کند.

سفیر روسیه در پاکستان همچنین از برنامه سفر سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی نخست وزیر پاکستان به روسیه برای شرکت در پنجمین نشست بین المللی مقامات عالی رتبه کشورها در امور امنیتی خبر داد.

این اجلاس روزهای 28 تا 30 ایون ماه جاری در شهر کازان روسیه برگزار خواهد شد و سرتاج عزیز ضمن شرکت در این اجلاس، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

هند، موافق یا مخالف؟

هند که مدتها به پاکستان به عنوان یک رقیب قدرتمند نظامی نگاه کرده است، در سالهای گذشته همواره مخالف همکاریهای دفاعی روسیه و پاکستان بود و اصرار داشت که مسکو تغییری در سیاست تحریم فروش تجهیزات دفاعی به پاکستان ایجاد نکند.

روسیه همچنین یکی از اصلی ترین صادر کنندگان سلاح و تجهیزات نظامی به هند محسوب می شود.

«دمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر رورسیه در جریان سفر اکتبر سال 2012 به دهلی نو، به مقامات عالی دولت وقت هند اطمینان داد که «روسیه هرگز تجهیزات دفاعی در اختیار رقبای هند قرار نخواهد داد.»

اما با توجه به سپری شدن زمان و ایجاد تحولات سیاسی اخیر در پاکستان و هند و به قدرت رسیدن محمد نواز شریف و نارندرا مودی در این دو کشور و به ویژه با توجه به فضای مثبتی که بعد از روی کار آمدن نارندرا مودی نخست وزیر جدید هند و سفر نواز شریف به دهلی نو بین دو کشور همسایه ایجاد شده است، به نظر می رسد مسکو فرصت را مناسب دیده تا در رویکرد دهه های گذشته خود مبنی بر تحریم فروش تجهیزات نظامی به پاکستان، تجدید نظر کند.

مطالب مرتبط