اشرف غنی: بزرگترین ارتش دنیا را شکست دادیم تروریستان نیز شکست می‌خورند

از بیست و پنجمین سالروز پیروزی مجاهدین درکابل تجلیل شد، محمد اشرف غنی رییس جمهور گفت که در برابر بزرگترین اردوی جهان مبارزه کرد‌یم در برابر گروه‌هک‌های تروریستی نیز مقابله‌کرده و پیروز می‌شویم.

blank
اشرف غنی: بزرگترین ارتش دنیا را شکست دادیم تروریستان نیز شکست می‌خورند

محفل‌گرامی‌داشت از مناسب هشتم ثور، پیروزی مجاهدین، پیش از چاشت امروز (شنبه ۹ ثور)، در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد و در این محفل محمد اشرف غنی رییس جمهور ، عبدالله رییس اجرائیه، سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری، رییس مجلس نمایندگان و مجلس سنا، سخنرانی نمودند.

محمد اشرف غنی در سخنرانی خویش گفت : «دیگر زمان آن گذشته است که گروهی با قتل و خونریزی به قدرت برسد و ریشه‌ چنین گروهی را از بین می‌بریم».

رییس جمهور گفت: فداکاری کنونی هزینه‌ای است که برای آزادی می‌پردازیم طالبان داعیه‌ی تجارت با خون و دین را دارند و با جنگ و خونریزی می‌خواهند امپراطوری موهوم شان را با حمایت حامیان خارجی‌شان در افغانستان پایه ریزی کنند. مردم افغانستان در برابر این گروه قرار دارند که آروزی امنیت و داشتن زندگی آرام را دارند و  این مردم در برابر بزرگترین اردوی جهان مقابله کرده و به پیروزی رسیدند و اکنون در برابر گروهک‌های تروریستی نیز مقابله می‌نمایند و به پیروزی می‌رسند.

محمد اشرف غنی باوجود قاطعیت مبارزه در برابر طالبان اما از اختلاف در دولت و صف مقابل این گروه ابراز نگرانی نمود.

رییس جمهور همچنان تاکید کرد که اراده‌یی جدی در برابر فساد وجود دارد و گفت: « وظیفه داریم که کاستی‌ها را شناسایی کرده با هرکوتاهی با جدیت مقابله می‌کنیم».

او بیان داشت، حکومت ظرفیت لازم و اراده‌یی‌ قاطع را برای آوردن اصلاحات و حاکمیت قانون دارد و به کسی اجازه داده نمی‌شود که در امور قضایی مداخله کند.

محمد اشرف غنی در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد برگرازی انتخابات گفت که  رهبران حکومت وحدت ملی اراده جدی دارند که انتخابات برگزار شود.

نقد گذشته و توجه به منافع ملی

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در سخنرانی خویش به نقد گذشته پرداخت و گفت: «حرکت‌های سیاسی نیازمند نقد و بررسی گذشته است، بررسی و نقد، شجاعت و صداقت نیاز دارد با شجاعت ناکامی‌ها، دلایل و اسباب آن شناسایی می‌شود و با صداقت تیغ تیز اتهام را به طرف دشمنان و رقیبان نکرده و علت ناکامی و ضعف‌ها را شناخته می‌توانیم».

سرور دانش،وابستگی،تندروی و مخالفت با ارزش‌های فرهنگی را از علل ناکامی حزب دموکراتیک خلق یادآوری نمود

سرور دانش گفت که بعد از هشتم ثور حوادثی اتفاق افتاد که قابل نقد است اما تاکید کرد که نباید رویداد هفت و هشت ثور را یکی دانست.

معاون دوم ریاست جمهوری فقدان طرح دولت سازی و منطق جنگ را عامل ناکامی مجاهدین بیان کرد و گفت: « با نبود دولت باعث شد که کنترول از دست مجاهدین برود و منطق جنگ باعث اختلاف قومی و زبانی گردید».

سرور دانش، دولت کنونی را محصول مبارزات مردم افغانستان در چهاردهه‌ی گذشته بیان کرد و گفت که گروه‌های جهادی در کنفرانس بن پایه‌گذار آن شدند و در طول یک و نیم دهه دست‌آوردی‌هایی نیز داشته است.

او تشکیل دولت، اردو و آزادی بیان را از دست‌آوردهای مهم پانزده سال گذشته عنوان کرد.

معاون دوم ریاست جمهوری گفت: اکنون نیز لازم است که وحدت ملی تحکیم شده و جلو نفرت پراکنی،تفرقه‌های مذهبی و قومی گرفته شود و از اعتدال کار گرفته شده و با اتخاذ این رویکرد حکمتیار به صلح پیوست و طالبان نیز از او تبعیت کنند.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه نیز خطاب به جریان‌های معترض سیاسی حکومت گفت: « در شرایطی‌که مردم بار جنازه‌های فرزندان شان را حمل می‌کنند باید به مصالح و منافع ملی ترجیح داده شود».

رییس اجراییه گفت: وحدت ملی با عدالت اجتماعی، مشارکت ملی و انکشاف متوازن تامین می‌گردد دست به دست هم بدهیم که منافع ملی و نظام سیاسی را حمایت کنیم.

روسیه از گذشته تجربه بگیرد

فضل‌هادی مسلمیار به روسیه هشدار داد که یکبار در افغانستان شکست خورده است باید از گذشته تجربه بگیرد، اگر از شیوه‌یی حمایت از گروه‌های تروریستی منافع خود را در این کشور دنبال کند بار دیگر نیز در برابر مقاومت مردم شکست خواهد خورد.

 خوش آمد گویی به حکمتیار

در این محفل سخنرانان توافقنامه صلح با حزب اسلامی را دست‌آورد مهم در راستای صلح عنوان کردند.

عبدالله رییس اجراییه،سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، فضل هادی مسلمیار رییس سنا و عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان از آمدن حکمتیار استقبال و خوش آمدید گفتند و هر کدام آنها از طالبان نیز خواستند که از رهبر حزب اسلامی پیروی کرده و دست از جنگ بردارند و در کنار دولت و مردم افغانستان با امنیت زندگی کنند.

مطالب مرتبط