تغییر در شاخص آزادی مطبوعات جهان؛ افغانستان جایگاه‌اش را حفظ کرد

در آستانه روز جهانی مطبوعات، سازمان «خبرنگاران بدون مرز» با انتشار گزارش سالانه‌اش از بدترشدن وضعیت آزادی بیان در جهان هشدار داده است.

blank

براساس گزارش این سازمان، نقض آزادی بیان و مطبوعات در جهان از سال ۲۰۰۷ به اینسو ۱۴ در صد افزایش یافته که امسال این وضعیت در دو سوم کشورهای جهان ناگوارتر شده است.

سازمان « خبرنگاران بدون مرز» اعلام کرده است که رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۷ نگران کننده بوده و رسانه ستیزی در سطح جهان پرصدا تر شده است.

کریستف دولوار، دبیر این سازمان با اشاره به تغییر شاخص جهانی آزادی مطبوعات گفته است :« کجروی دموکراسی‌ها برای همه کسانی‌که باور دارند، بدون آزادی مطبوعات پایدار نمی‌توان دیگر آزادی‌ها را تضمین کرد، گیج کننده است و این باد تند رسانه ستیزی در سطح جهان ما را به کجا خواهد برد؟».

براساس رده بندی جدید این سازمان، ناروی با بیشترین آزادی در عرصه مطبوعات و آزادی بیان در صدر جدول و کوریای شمالی با بیشترین مورد نقض آزادی بیان در قعر جدول قرار گرفته است.

گزارش سالانه سازمان خبرنگاران بدون مرز نشان می‌دهد که در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات، آمریکا با از دست دادن ۲ امتیاز در رده ۴۳ و بریتانیا و شیلی نیز با از دست دادن دو امتیاز به ترتیب در جایگاه ۴۰ و ۳۳ قرار گرفته اند.

سازمان « خبرنگاران بدون مرز» که مقر آن در پاریس است با ارزیابی ۱۸۰ کشور جهان دریافته است که وضعیت آزادی مطبوعات در جهان بطور فزاینده درحال بدتر شدن است که بربنیاد این بررسی‌ها دموکراسی‌ها و دیکتاتوری‌هایی جهان هر روز حلقه اعمال محدودیت بر رسانه‌ها را تنگ‌تر می‌سازد.

براساس ارزیابی‌های این سازمان، خاورمیانه و افریقای جنوبی همچنان بدترین و خطرناک‌ترین مناطق برای فعالیت‌های رسانه‌یی معرفی شده است.

جایگاه افغانستان در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات

در شاخص آزادی مطبوعات سال ۲۰۱۷ میلادی که از سوی خبرنگاران بدون سرحد امروز ( ۲۶ اپریل) منتشر شده است، افغانستان با کسب جایگاه اش همچنان در رده ۱۲۰ قرار دارد اما از جمله کشورهای‌است که وضعیت آزادی مطبوعات در این کشورها نا مناسب توصیف شده است.

این سازمان اعلام کرده است که تلاش خبرنگاران افغانستان و شجاعت آنها در میدان‌های نبرد از یک طرف و اعلام آمادگی حکومت از آزادی مطبوعات از سوی دیگر سبب شده است که افغانستان در رده بندی جهانی همچنان در جایگاه‌اش باقی بماند.

خبرنگاران بدون مرز، از ولایت‌های ناامن افغانستان به عنوان « سیاه چال اطلاعاتی» نام برده و گفته است که در بیشتر ولایت‌های ناامن افغانستان خلای اطلاعاتی حاکم است و در مناطق تحت کنترل طالبان هیچ رسانه‌ای فعالیت نمی‌کند.

هرچند در خصوص آزادی مطبوعات در افغانستان پیشرفت‌های صورت گرفته است که از ایجاد کمیته مصؤنیت خبرنگاران و ایجاد مقرره طرز تاسیس رسانه‌ها از سوی حکومت می‌توان نام برد اما هنوز هم به باور مسئولان سازمان خبرنگاران بدون مرز، افغانستان از جمع کشورهای است که با بیشترین تهدید رسانه‌یی مواجه است.

سال گذشته حکومت افغانستان طرزالعمل تاسیس رسانه‌ها را ایجاد کرد که براساس آن کاهش ۹۰ درصدی هزینه ثبت رسانه‌های خصوصی مورد تایید قرار گرفت اما با این وصف، خبرنگاران زیادی سالانه در افغانستان مورد تهدید، لت و کوب قرار گرفته و نیز در جریان درگیری و از سوی افراد مسلح مخالف کشته می‌شوند.

مطالب مرتبط