دیدار کوتاه رهبران روسيه ٬اوکراين و امریکا در فرانسه

گزارش ها حاکی است که  ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، و پترو پوروشنکو، رییس جمهوری منتخب اوکراین روز جمعه ششم ژوئن در حاشيه مراسم يادبود هفتادمين سالگرد پياده شدن نيروهای متفقين در نرماندی فرانسه، برای نخستين بار پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه ديدار کرده اند.41d4e471811142c0e399

به گزارش افق به نقل از رويترز، ديدار ۱۵ دقيقه ای ولاديمير پوتين  و پترو پوروشنکو در حضور رئيس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برگزار شده است.

بنا بر اعلام دفتر رياست جمهوری فرانسه، در اين ديدار  ولاديمير پوتين  و پترو پوروشنکو موافقت کرده اند تا گفت وگوها بر سر برقراری آتش بس بين نيروهای دولتی اوکراين و جدايی طلبان طرفدار روسيه طی چند روز آينده اغاز شود.

طبق اين گزارش قرار شده است تا دو طرف در خصوص کاهش تنش بين دوکشور از جمله به رسميت شناختن انتخابات رياست جمهوری اوکراين توسط روسيه و روابط اقتصادی، گفت وگو کنند.

يک مقام دفتر رياست جمهوری فرانسه در خصوص مذاکرات بين روسای جمهوری منتخب اوکراين و روسيه به رويترز گفته است: گفت وگويی صريح و عادی بين دو رهبر بود.

وی اضافه کرده است که اين ديدار از چند روز پيش تدارک شده بود.

یک سخنگوی آقای پوتین نیز گفته است: دو طرف در این دیدار خواستار پایان یافتن هرچه سریعتر خشونت و خونریزی در  شرق اوکراین شدند.

به گزارش رويترز، رييس جمهوری فرانسه از پترو پوروشنکو به عنوان مهمان شخصی خود برای شرکت در مراسم يادبود پيروزی متفقين دعوت کرده بود تا از اين طريق با برگزاری ملاقات رهبران اوکراين و روسيه، زمينه آغاز گفت وگو ها برای حل بحران اوکراين فراهم شود.

اين در حالی است که نبرد بين جدايی طلبان طرفدار روسيه و نيروهای دولتی در شرق اوکراين در جريان است.

در همين حال گزارش ها حاکی است که  برای نخستين بار پس از وقايع اوکراين، روسای جمهوری آمريکا و روسيه با يکديگر بطور غير رسمی ديدار کردند.

کاخ سفيد واشنگتن اعلام کرد که باراک اوباما و ولاديمير پوتين جمعه در ضيافت نان چاشت  در نورماندی، با يکديگر در حدود ده تا پانزده دقيقه گفت وگو کردند.

در هفتادمين سالروز ورود نيروهای آمريکايی به منطقه نورماندی فرانسه، رهبران هجده قدرت جهانی از جمله روسيه و آمريکا در فرانسه حضور دارند تا سالروز  حمله  تاريخی که در نهايت منجر به آزادسازی اروپای غربی تحت اشغال آلمان‌ها شد، را جشن بگيرند.

مطالب مرتبط