نظرها به نرخ روز

احمد ضیا مسعود نماینده پیشین رییس جمهورغنی در امور اصلاحات و حکومت‌داری پس از برکناری خویش از مقام نماینده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب گفته است که روی طرح حکومت موقت کار می‌کند این سخنانش از سوی کاربران با زبان طنز انتقاد شده است.

blank
کارتو روز: از خالق علیزاده

سخیدادهاتف طنز نویس نوشته است: «در افغانستان، شطرنج‌بازان اصطلاحی دارند به نام «آج». هر وقت نتوانید مهره‌یی را از جایش تکان بدهید (چون آن مهره از یک مهره یا موقعیت مهم دفاع می‌کند)، می‌گویند آن مهره آج است. این یک قصه هم دارد:

می‌گویند یک پاکستانی و یک هندی چهار روز پی‌هم شطرنج بازی کردند و سر انجام نیمه شبی خسته شدند و قرار گذاشتند که تخته را به حال خود بگذارند و به خانه‌های خود بروند و روز بعد بازی را از سر بگیرند. پاکستانی در خانه با خود فکر کرد که اگر من اسپم را حرکت بدهم، حریف مجبور است پیاده‌ی خود را پیش بیاورد. بعد، من رخ خود را حرکت می‌دهم و حریف ناگزیر باید اسپ خود را بردارد. بعد من فیل‌ خود را حرکت می‌دهم و حریف مات می‌شود. پسر خود را به خانه‌ی هندی فرستاد و گفت بیا بازی را تمام کنیم چون یادم آمد که فردا کار مهمی دارم.پسرش به خانه‌ی هندی رفت و پیام را به او رساند.هندی با چشمان خواب‌آلود گفت:ههههههه. به پدرت بگو فیل‌ات آج است. حالا حکایت ما:

در شطرنج افغانستان، احمد ضیا مسعود می‌خواهد مهره‌ی «حکومت موقت» را حرکت بدهد. اما دو مهره‌ی دیگر که باید کمکش کنند، یعنی فرزند دانای بلخ و جنرال طالب‌کش، هر دو آج اند. فرزند دانای بلخ با حکومت اشرف غنی بر سر حفظ دارایی‌های خود به توافق رسیده و نمی‌تواند از جای خود حرکت کند. جنرال طالب‌کش مثل اسپی است که از خانه‌ی خود حرکت نمی‌تواند، چون پیاده‌یی به نام پرونده‌ی ایشچی می‌خوردش. یک وزیر در تخته‌ی احمد ضیا هست به نام داکتر عبدالله که خود احمد ضیا و عطا او را به جایی رانده اند که حتا در حد یک پیاده هم نقش بازی نمی‌تواند.  ‹رخ آج، اسپ آج، وزیر گرفتار. احمد ضیا برکنار. دنیا به کام اغنیا و اتمار

محمد ضامن آرزومند کاربر دیگری نوشته است:« احمد ضیا مسعود! در تشکیل حکومت موقت بنده را فراموش نکنید، چون من هم مثل خودت ناراض هستم.»

محمد حسین جوهری گفته است:« تشکیل حکومت موقت به یک شوخی می‌ماند،این جا همه برای موقف شخصی‌اش دست و پا می‌زند. آقای مسعود با بودنش در حکومت چه کرد که در نبودش حکومت آسیب ببیند؟»

با این وجود صفحه‌هایی به نام هواداران حکومت موقت و هواداران احمد ضیا مسعود ایجاد شده است که از دیدار آقای مسعود با مردم و اشخاص با نفوس گزارش می‌دهند و سخنان آقای مسعود را نشر می‌کند که در یکی همین صفحات نوشته شده: « مردم در دیدار با احمد ضیا مسعود؛ ما حاضریم بمیریم اما خود کامه‌گی‌های اشرف غنی احمد زی را پذیرفته نمی‌توانیم.»

آقای احمد ضیا مسعود در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی به معاون رییس جمهور فعالیت کرده و در دوره حکومت وحدت ملی از سوی رییس جمهور غنی به عنوان نماینده فوق العاده او در امور اصلاحات و حکومتداری خوب معرفی شد که در ۲۸ حمل از سوی رییس جمهور برکنار شد.

مطالب مرتبط