کمیسیون منع شکنجه اعلام موجودیت کرد

این کمیسیون دیروز به طور رسمی اعلام موجودیت کرده و رهبری آنرا رییس کمیسیون حقوق مستقل  حقوق بشر  به عهده دارد.

blank

کمیسیون مستقل حقوق بشر از اعلام موجودیت کمیسیون منع شکنجه خبرداده که این کمیسیون دیروز دوشنبه، ۲۸ حمل شروع به فعالیت نموده و اولین جلسه کاری اش را برگزار کرده است.

این کمیسیون متشکل از رییس کمیسیون حقوق، معاون وزارت عدلیه و سیزده تن که عضویت نهادهای دولتی و غیر دولتی را دارند تشکیل شده و که ریاست آن را بانو سمر رییس کمیسیون حقوق بشر به عهده دارد.

داکتر سمر به مناسبت اعلام موجودیت این نهاد گفته است :« شکنجه به صورت مطلق ممنوع است. رهایی از شکنجه حق مسلم و تخطی ناپذیر بشری است که در هیچ شرایط و حالتی قابل تعلیق و تعطیل نیست. هیچ وضعیت استثنائی، مانند ناامنی، جنگ، بی ثباتی سیاسی و یا هرگونه وضعیت اضطراری دیگر، توجیه کننده اِعمال شکنجه نمی‌تواند باشد».

در اعلامیه این کمیسیون گفته شده باوجودی که در افغانستان شکنجه ممنوع می‌باشد اما متهمان در مراحل بازداشت و زندان، شکنجه می‌شوند و مرتکبان آن مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند.

این کمیسیون از نهادهای دولتی خواسته است که جلو شکنجه را بگیرند  و نیز از کسانی‌که شکنجه شده اند نیز خواسته که با ارائه اسناد در این کمیسیون شکایت کنند تا  بتواند از حقوق انسانی آنها دفاع کند.

مطالب مرتبط