کمیسیون مستقل حقوق بشر: فعالیت زنان در خانه کار است به رسمیت شناخته شود

کمیسیون حقوق بشر افغانستان خواهان رسمیت یافتن کار بی‌معاش زنان در خانواده شده و می‌گوید که حکومت باید فعالیت زنان را در خانه به عنوان کار به رسمیت بشناسد.

blank

داکتر سیماسر  رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در کنفرانس «برابری جنسیتی» که دیروز از سوی این کمیسیون در کابل برگزار شده بود گفته است که در جامعه افغانستان فعالیت زنان در خانه و رسیدگی به امور منزل به عنوان فعالیت ثمر بخش تلقی نمی‌شود و باوجودی که زنان همانند مردان از صبح تا شب فعالیت می‌کنند اما به دلیل این‌که معاش ندارد کار محسوب نمی‌شود.

بانو سمر گفته است تاثیرگذاری رسمیت یافتن فعالیت زنان در خانه به عنوان «کار» این خواهند بودکه حد اقل به فعالیت زنان در امور منزل احترام گذاشته می‌شود.

کنفرانس برابری جنسیتی از طرف کمیسیون حقوق بشر به تأسی از برنامه توسعه پایدار سازمان ملل که بر محور برابری جنسیتی و نفی تبعیض جنسیتی و فقر زدایی استوار است، برگزار شده بود.

مطابق این برنامه کشورهای عضو سازمان ملل باید در قلمرو شان از برابری جنسیتی حمایت کنند و در برابر زمینه‌های نابرابری اجتماعی و جنسیتی مقابله کنند.

فعالان حقوق زنان در سراسر جهان از اینکه به فعالیت زنان در خانه به عنوان کار ارزش گذاشته نمی‌شود، انتقاد دارند و آنرا نمونه بارز از تبعیض جنسیتی می‌دانند.

این مشکل در کشورهای پیشرفته جهان حل گردیده اما در کشورهای شرقی و توسعه نیافته تاهنوز هم  به کار زنان در خانه ارزش گذاشته نمی‌شود.

رییس کمیسیون حقوق بشر درکنفرانس یاد شده همچنان از حکومت خواسته است که باید نسبت به نقش زنان در ادارت دولتی بیشتر توجه شود.

کمیسیون  مستقل حقوق بشر پس از کنفرانس بن به درخواست سازمان ملل در چارچوب دولت افغانستان به فعالیت شروع نموده است و از سوی نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر و دولت حمایت می‌شود.

این کمیسیون تنها نهاد دولتی است که مسوولیت دفاع از ارزش‌ها و حقو ق بشری افراد را در افغانستان دارد.

مطالب مرتبط