سناریوی تازه؛ ترامپ، اسد را حذف می‌کند

 پس از حمله موشکی امریکا به سوریه، امریکا حامیان قدیمی و جدید خود در راستای گسترش حوزه جنگ در خاورمیانه را با خود همسو کرد.blank

به گزارش افق ٬هرچند تا کنون امریکا در جنگ‌های خاورمیانه مزه تلخ شکست را چشیده است ولی گویا ترامپ‌ی تازه به دنیای سیاست وارد شده خیلی راه ورود به معادلات مهم بین المللی را بلد نیست که خیلی نا بخردانه فرمان حمله به سوریه را صادر کرد.

ترامپ اعلام کرده آن‌چه که او را وادار به حمله موشکی به سوریه کرده، حمله شیمیایی که به دولت اسد نسبت داده شده است بوده. او گفته است حمله شیمیایی دولت اسد به ادلب ذهنیت جدیدی را در مورد سوریه در او ایجاد کرده است.

دولت اسد در ابتدا از دخیل دانستن خود در حمله شیمیایی ادلب سر باز می‌زد اما در نهایت اعلام کرد که جنگنده های سوری انبار سلاح های شیمیایی در نزدیکی ادلب را بمباران کردند واقعیت امر این است که جنجال برسر این قضیه آنقدر بالا گرفت که حتی بررسی دقیق و شناسایی عامل اصلی این حمله به صورت دقیق و حتم مشخص نشد.

مخالفین دولت سوریه این حمله را کار دولت اسد می‌دانند.امریکا،عربستان،اسرائیل و خیلی از کشور های دیگر دولت اسد را محکوم کردند و خواستار تنبه او شدند.

در اولین اقدام، امریکا به سوریه حمله موشکی انجام داد. هرچند اقدام ترامپ در بمباران سوریه خیلی تند و شتابزده و بدون بررسی پیامدهای آن صورت گرفت است. هنوزهم دقیقا مشخص نیست که امریکا چه نوع نگرشی را در مورد سوریه دنبال خواهد کرد چون تنها یک بخش نظامی را در این کشور مورد حمله قرار داد است ولی وزارت خارجه امریکا پس از حمله موشکی کشورش به سوریه اعلام کرد که از امروز واشگتن گام های جدی تری را برای برکناری بشار اسد برخواهد داشت.

شلیک موشک های کروز از سوی امریکا به سوریه اقدامی جدی و رسمی ورود به فاز نظامی در سوریه محسوب می‌شود. هرچند تا کنون مخالف سرسخت بشار اسد کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است نه امریکا و دیگر قدرت های بزرگ جهان ولی حمله موشکی امریکا این گمانه را تقویت می‌کند که حضور اسد در راس سوریه برای نه تنها عربستان و ترکیه و امارات بلکه برای امریکا، فرانسه،انگلیس،آلمان و دیگر متحدین نظامی این کشور هم قابل تحمل نیست.

دولت پوتین متحد اصلی سوریه، اقدام نظامی امریکا به سوریه را خطر زا و غیر قانونی اعلام کرد و آن را یک اقدام خصمانه آشکار علیه دولت سوریه اعلام کرد.

بعد ازحمله موشکی امریکا، پوتین رئیس جمهوری روسیه حامی دست راست اسد، فرمان حمله هوایی گسترده به شهر ادلب پایگاه اصلی مخالفین اسد را در تلافی به حملات امریکا صادر کرد. ادلب پس از آزاد سازی حلب به پایگاه اصلی مخالفین اسد تبدیل شده است.

این‌که در سوریه بین قدرت های حاضر چه تعاملی صورت گرفته هنور روشن نیست ولی خبرها حاکی از آن است که امریکا قبل از شلیک موشک به سوریه به نیروهای روسی اطلاع داده بوده که محل را تخلیه کنند. درک اتفاقات پشت پرده در سوریه بسیار مشکل است ولی بعید به نظر می‌رسد که روسیه و امریکا در سوریه در تقابل هم قرار گیرند.

ترامپ به دنبال احیای روابط خوب با پوتین است و این اقدام از همین‌جا آغاز می‌شود. ایران که از ابتدایی جنگ داخلی در سوریه به حکومت اسد خدمت کرده هم بعید است که با امریکا برخورد نظامی کند. بعد از این احتمال جدایی روسیه از ایران در سوریه دور از احتمال نیست.

امریکا و متحدین اش با استفاده از کلید واژهایی نقش بی ثبات کننده ایران در منطقه تلاش دارند نقش ایران در منطقه را کمر‌نگ کنند. از سوی هم اعطای نقش عربستان در مقابل ایران از سوی امریکا در سالهای اخیر، این رسالت بصورت مستقل تری به این کشور داده شده است.

با جدایی انگلیس از اتحادیه از اروپا و آمدن ترامپ در صحنه سیاست هر دو کشور به فکر بسط و تعمیق روابط خود با کشور های حوزه خلیج فارس در تلاش هستند. کشورهای که کلید اقتصاد غرب و خاورمیانه است دو قدرت امریکا و انگلیس در راستای تصاحب ثروت اعراب خلیج فارس قرار دارند، که حضور امریکا در سوریه تسلط بیشتری بر اعراب حوزه خلیج پیدا خواهد کرد.

حمله امریکا به سوریه این گمانه را تقویت می‌کند هژمونی قدرت غرب در حوزه خلیج فارس در حال گسترش است. اکنون با همه‌ی این بازی‌ها، امریکا به فکر حذف بشار اسد از صحنه سیاسی سوریه است.

سوریه‌ی که در چند سال گذشته به میدان نبرد و زورآزمایی ابرقدرت های جهان تبدیل شده است. مشاور ترامپ نیز اعلام کرده جنگ با داعش و حدف همزمان بشاراسد رئیس جمهور سوریه قابل اجرا است. اگر امریکا بصورت جدی سناریوی حذف اسد را روی میز داشته باشد، معلوم نیست روسیه در کنار ایران‌ی که هزاران جنگجو در سوریه دارد می ایستد یا خیر؟

 

مطالب مرتبط