شکل گیر شکاف‌های تازه در میان طالبان پاکستانی

یکی از فرماندهان برجسته‌ی گروه طالبان پاکستانی بنام اعظم فاروق از جدای خود از بدنه این شاخه گروه طالبان اعلام و گفته است که زین پس به جناح محسود وفادار خواهد بود.

به گزارش خبرگزرای افق، به نقل از بیانیه منتشر شده‌ از سوی اعظم فاروق فرمانده ناراضی یکی از شاخه‌های طالبان پاکستانی، دلیل این اختلاف و شکاف اقدامات جنایت کارانه‌ی این گروه، مانند باجگیری، آدم ربایی،

اعظم طارق در اعلامیه خود گفته که اعضای گروه طالبان پاکستانی در خدمت سازمان‌های جاسوسی خارجی هستند
اعظم طارق در اعلامیه خود گفته که اعضای گروه طالبان پاکستانی در خدمت سازمان‌های جاسوسی خارجی هستند

اخاذی و حمله به غیر نظامیان خوانده شده است.

در این بیانیه آمده است که:: ̎ما جدایی خود را از تحریک طالبان پاکستان اعلام کرده و به اطلاع می‌رسانیم که خالد محسود را به عنوان رهبر جدید وزیرستان جنوبی انتخاب کرده‌ایم.”

خالد محسود که اعظم طارق او را به رهبری پذیرفته از جمله کسانی بود که پس از کشته شدن حکیم‌الله محسود، رهبر سابق طالبان پاکستان در حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در ماه نوامبر سال گذشته، در صدد جانشینی او برآمد اما مولانا فضل الله، از فرماندهان اسلامگرایان منطقه دره سوات رهبر این گروه شد.

حالا گروه مولانا فضل الله٬ متهم شده که اقدامات جنایتکارانه و ضد بشری انجام داده است.

اعظم طارق در اعلامیه خود گفته که اعضای گروه طالبان پاکستانی در خدمت سازمان‌های جاسوسی خارجی هستند ولی مشخص نکرده است که این سازمان‌ها کدام هستند و به چه کشورهایی تعلق دارند.

در بیانیه آمده است که جناح خالد محسود قبل از تصمیم به جدایی از طالبان، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا رهبری تحریک طالبان را به راه راست هدایت کند و حتی طالبان افغان کوشید بین ما میانجیگری کند اما رهبری طالبان به تلاش آنان توجهی نکرد.

به گفته ناظران، جدایی اعظم طارق از بدنه گروه طالبان پاکستانی خطر تجزیه این گروه را افزایش داده است و ممکن دیگر فرماندهان نیز از بدنه این گروه جدا شوند.

پیش از این (بعد از انتخابات در افغانستان) نیز یک منبع به خبرگزاری بخدی از اختلاف شدید میان گروه طالبان در پی ناکامی این گروهک در برهم زدن نظم انتخابات افغانستان خبر داده بود.

منبع گفته بود که پس از برکناری و زندانی شدن مولوی عبدالقیوم ذاکر مسووال نظامی شورای کویته توسط سازمان استخبارات نظامی پاکستان( آی اس آی ) اختلافات شدید میان گروه طالبان به وجود آمد که گفته می‌شد این گروه به سه دسته تقسیم شدند.

مطالب مرتبط