فعالان مدنی خواستار استعفای رییس مجلس نمایندگان شدند

ده‌ها تن از فعالان مدنی در واکنش به تصمیم اخیر مجلس نمایندگان افغانستان در مورد ابقای مسؤلان امنیتی، در یک حرکت اعتراضی، خواستار کناره‌گیری رییس این مجلس شدند.
blankاین فعالان معترض با نشر یک قطعنامه می‌گویند که رییس مجلس نمایندگان توانایی دفاع از مصوبات مجلس را ندارد و وی همراه با هیات اداری این مجلس در تبانی با حکومت، استقلالیت قوه مقننه را خدشه دار کرده اند.

معترضان همچنان نمایندگان مجلس را به خیانت و معامله‌گری متهم کرده و می‌گویند که آنها ( نمایندگان) در تبانی با حکومت زمان برگزاری مجلس استیضاحیه مسؤلان امنیتی را که قرار پیش از سال نو برگزار شود، به خاطر زمینه سازی معاملات به تاخیر انداخته‌اند.

این فعالان مدعی‌اند که نمایندگان با اخذ رشوه، با خون شهدای بیمارستان چهارصد بستر وسایر شهدای مردم افغانستان معامله کرده اند و به مسؤلانی رای داده اند که در ایفای مسوولیت‌های شان کوتاهی کرده اند.

فعالان معترض می‌گویند که حکومت به صورت غیر قانونی مبلغ پنجاه میلیون افغانی را در اختیار وزارت دولت در امورپارلمانی قرار داده است تا در موقع استیضاح وزیران نهادی امنیتی، از این مبلغ برای کسب رای اعتماد نمایندگان هزینه کند.

معترضان در بخشی از قطعنامه شان ادامه کار پارلمان افغانستان را غیرقانونی خوانده و از حکومت خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی شده اند.

فعالان مدنی پس از آن در برابر پارلمان افغانستان دست به اعتراض زده اند که، دو روز پیش نمایندگان مجلس به وزاری دفاع، داخله و رییس عمومی امنیت ملی رای اعتماد دادند و این مسؤلان را  دوباره درپست‌های شان ابقا کردند.

مطالب مرتبط