تاثیر منفی اوضاع مبهم سیاسی و رکود اقتصادی در افغانستان

کارشناسان افغان اوضاع مبهم سیاسی و طولانی شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری را از عوامل اصلی رکود اقتصادی ، افزایش بیکاری، توقف سرمایه گذاری و فرار سرمایه از افغانستان می دانند.

به گزارش افق، کارشناسان افغانستان نگران اولین انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی در افغانستان، طولانی شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری، کاهش کمک های خارجی، نگرانی از اوضاع افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی و کاهش سرمایه گذاری داخلی و خارجی به دلیل اوضاع مبهم سیاسی را از جمله عواملی می دانند که باعث رکود اقتصادی در افغانستان شده است. afghanistan-economy-currency

کارشناسان کاهش سرمایه گذاری در سال 1393 در افغانستان و افزایش نرخ بیکاری را از جمله مشکلاتی می دانند که اقتصاد افغانستان را با چالش روبرو کرده است.

محمد قربان حق جو که سالها ریاست اتاق تجارت افغانستان را بر عهده داشت و روز گذشته (یکشنبه) از این سمت استعفا داد گفت: 4 درصد درآمد دولت افغانستان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

حق جو طولانی شدن زمان برگزاری انتخابات، کاهش کمک های غربی، ابهام در قرار داد امنیتی کابل – واشنگتن را عامل کاهش اعتماد بازرگانان ، سرمایه گذاران و مردم افغانستان در عرصه اقتصادی می داند و از کاهش فعالیت های اقتصادی ابراز نگرانی می کند.

به گفته حق جو، سرمایه گذاری در بخش های خدماتی از جمله مخابرات، ساخت و ساز و غیره نیز با اوضاع مبهم سیاسی، سیر نزولی داشته است.

حق جو گفت: بخش های خصوصی و سرمایه گذاران خارجی نیز نسبت به آینده افغانستان نگران هستند، به همین علت فعالیت های خود را به تعویق انداخته اند.

حق جو احتمال قومی شدن انتخابات را نیز از دیگر نگرانی های دست اندرکاران اقتصاد افغانستان دانست و گفت: دولت افغانستان نیز برنامه های گسترده اقتصادی خود را به حالت تعلیق درآورده و منتظر تشکیل دولت آینده است که این خود نیز بر اقتصاد ضعیف افغانستان ضربه می زند.

حق جو در حالیکه رشد صنعت، معدن، راه سازی و ساخت و ساز را طی سالهای گذشته خوب ارزیابی کرد، گفت: تقریبا تمام فعالیت های اقتصادی به تشکیل دولت بعد موکول شده است.

حق جو وضعیت کنونی را مشکل جدی برای اقتصاد افغانستان و کاهش درآمدهای بخش خصوصی و دولتی و همچنین افزایش نرخ بیکاری دانست و از دولت، کمیسیون های برگزاری انتخابات و نامزدان انتخابات ریاست جمهوی افغانستان خواست اوضاع را مدیریت کنند تا مشکل بیش از این حاد نشود.

حق جو تجربه اولین انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی از یک رییس جمهور به رییس جمهور دیگر در افغانستان را نیز از جمله نگرانی های بخش اقتصاد و فعالیت های اقتصادی در کشورش ارزیابی کرد.

ˈآذرخش حافظیˈ کارشناس مسائل سیاسی افغانستان نیز به این باور است که طولانی شدن تشکیل دولت جدید، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و کاهش کمک های خارجی، عامل اصلی رکود است.

حافظی گفت: ترس از پذیرفته نشدن نتایج انتخابات و بوجود آمدن بحران سرمایه گذاران را واداشته تا سرمایه های خود را به کشور امن انتقال دهند از این رو شاهد کند شدن چرخش اقتصاد افغانستان هستیم.

مطالب مرتبط