شصت سالگی اتحادیه اروپا بدون بریتانیا تجلیل می‌شود

قرار است امروز ( شنبه ۲۵ مارچ) از شصت‌مین سالگرد تاسیس اتحادیه اروپا با حضور ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در نبود نماینده بریتانیا عضو کلیدی این اتحادیه در شهر رم پایتخت ایتالیا تجلیل شود.

blank

در شصت‌مین سالگرد تاسیس این اتحادیه، نمایندگان تمامی کشورهای عضو این اتحادیه در شهر ُرم گردهم می‌آیند و بر اتحاد کشورهای شان تاکید می‌کنند،اما بریتانیا که قصد خروج از اتحادیه اروپا را دارد و قرار است چهار روز بعد رسما مراحل خروج از این اتحادیه را آغاز کند، در مراسم تجلیل از ۶۰ سالگی این اتحادیه حضور ندارد.

اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی- سیاسی است که ۲۷ عضو دارد و ۶۰ سال پیش از امروز شکل گرفت که در جریان شصت سال گذشته نقش بزرگی را در اتحاد و یکپارچه‌گی کشورهای اروپایی ایفا کرده است.

براساس توافقات کشورهای اروپایی در چوکات اتحادیه اروپا، از سال ۱۹۹۹ به بعد واحد پولی یورو به عنوان واحد پولی مشترک میان کشور های اروپایی اعلام شد که تاکنون این پول جایگزین بانکنوت‌های ملی ۱۹ کشور عضو این اتحادیه شده است.

پس از شکل‌گیری اتحادیه اروپا، محدودیت‌های مرزی میان کشورهای اروپایی برداشته شد و این کشورها در زمینه اقتصاد و سیاست نیز اصولنامه مشترک این اتحادیه را دنبال می‌کنند.

بریتانیا به دلیل بدهی‌های مالی، مهاجرت و براساس یک همه‌پرسی که در ماه جون ۲۰۱۶ انجام داد، تصمیم گرفت از عضویت این اتحادیه خارج شود.

خروج بریتانیا نگرانی‌های را در خصوص از هم‌پاشی اتحادیه اروپا مطرح کرده است و احتمال می‌رود فرانسه یکی دیگر از اعضای کلیدی این سازمان نیز در آینده نزدیک از عضویت این سازمان خارج شود.

گزارش‌ها حاکی از آنست که رهبران کشورهای اروپایی در ختم این گردهمایی در شهر رم،  یک قطعنامه نیز در مورد آینده اتحادیه اروپا منتشر می‌کند.

مطالب مرتبط