سرگی لاوروف: مرزهای افغانستان تهدید اصلی برای امنیت در آسیای مرکزی است

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با مجله “امور بین المللی” به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک این کشور با آسیای مرکزی، گفته است٬ مرزهای افغانستان اصلی‌ترین تهدید برای امنیت و ثبات آسیای مرکزی است.

blank
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه

به گزاش افق به نقل از کانیوز-ca-news ٬ سرگی لاوروف با بیان اینکه روسیه نگران تلاش داعش برای تقویت مواضع خود در شمال افغانستان است، افزود: در ماه آگست سال گذشته مقابل سفارت چین در بیشکک حمله تروریستی توسط گروه داعش صورت گرفت.
وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: آمار شهروندان کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع که به داعش پیوستند، از مرز هزاران نفر عبور میکند.
لاوروف در ادامه با اشاره به اینکه تروریسم، جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر نه تنها باعث نگرانی مقامات روسیه و کشورهای همسود، بلکه مایه نگرانی سازمان‌های بانفوذ بین المللی است، تصریح کرد: سرویس‌های ویژه روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در رابطه با این مسائل همکاری نزدیکی دارند.
وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: افزایش ظرفیت سازمان پیمان امنیت جمعی که آنرا به یک سازمان جهانی تبدیل کرده است، در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و تهدیدات سایبری بسیار مؤثر است.
لاوروف در پایان ضمن بررسی موضوع احیای دوباره اتحاد جماهیر شوروی، گفت: این موضوع کاملا تخیلی است و سزاوار بحث جدی نیست.
وی ادامه داد: روسیه از انتخاب مردم کشورهای شوروی سابق از استقلال استقبال می کند و در حال حاضر این کشورها در چارچوب اتحادیه‌هایی از جمله کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای روابط ثمربخشی دارند.

 

مطالب مرتبط