قزاقستان و دورنمای روشن در عرصه تکنالوژی

کشور قزاقستان افزون براین‌که یکی از کشورهای است که روند رشد اقتصادی بالا را در منطقه دارد در میان کشورهای آسیای میانه  بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را به خود اختصاص داده است.

blank

به گزارش افق ٬این کشور علاوه بر محدود بودن در خشکه و نداشتن راه‌های ترانزیتی بازرگانی، یکی از کشور های با شاخص اقتصادی بلند  بوده که  این کشور را در ردیف کشورهای پیشرفته آسیا قرارمی‌دهد.

جمهوری قزاقستان با توجه به اقتصاد پایدار و درحال رشد، در صنعت تکنالوژی نیز رشد قابل ملاحظه داشته و انتظار می‌رود در سال‌های نه چندان دور، بخش وسیعی از صنعت تکنالوژی منطقه را به خود اختصاص دهد.

برنامه‌های انکشافی دولت قزاقستان با رهبری نورسلطان نظر بایف تا سال ۲۰۲۵ میلادی نشان می‌دهد که این کشور در عرصه اقتصادی دورنمای بسیار قوی داشته و تا کنون دست آوردهای قزاقستان در این خصوص نیز قناعت بخش بوده است.

در اوایل به نظر برخی از کارشناسان اقتصادی تلاش‌های این کشور برای شامل شدن در فهرست ۳۰ کشور توسعه یافته جهان یک شعار تلقی می‌شد اما به مرور زمان ثابت شد که دولت قزاقستان درمسیر اهدف اقتصادی‌اش به دست آورد‌های خوبی نایل شده است.

دولت قزاقستان اعلام کرده است که پس از این با جدیت تمام تصمیم دارد تا به تکنالوژی جدید صنعتی دسترسی پیدا کند و هیچ ترسی نمی‌تواند مانع پیشرف این برنامه‌ها توسعه‌ای این کشور شود.

دولت قزاقستان در حال حاضر مصروف برنامه ریزی برای راه‌اندازی یک برنامه، زیر نام « قزاقستان دیجیتل» بوده که این برنامه به توسعه ارتباطات دراین کشور کمک می‌کند.

حکومت قزاقستان انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی به یکی از کشورهای بزرگ در عرصه صنعت و تکنالوژی تبدیل شود که جذب سرمایه‌ها در این زمینه و اعلام معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران در صنعت تکنالوژی نخستین گام‌های عملی در مسیر رسیدن به این هدف بزرگ اقتصادی است.

هرچند پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری، نگرانی‌های در خصوص « فرار مغزها» از این کشور مطرح بود اما روند رشد سریع این کشور در عرصه‌های مختلف هنوز حکایت از موجودیت متخصصان کار آزموده و با استعداد در این کشور می‌نماید.

با این حال با توجه به تغییرات مثبتی که ظرف سال‌های اخیر در اقتصاد جمهوری قزاقستان رونما شده است، می‌توان گفت که این کشور با تداوم این تلاش‌ها دورنمای روشن‌تری در حیطه اقتصاد و تکنالوژی در سطح منطقه برایش ترسیم کرده است.

جمهوری قزاقستان، یک ماه پیش در بخش سیاسی نیز شاهد تحول جدی و مهمی بود که برای نخستین بار رییس جمهور این کشور با صدور فرمانی قدرت خود را میان دو قوه دیگر تقسیم کرد و اختیارات خود را کم‌تر کرد تا با این صورت به دموکراسی واقعی بیشترکند.

مطالب مرتبط